Hanna Ottman: Onko hyvä oppiminen mahdollista?

Pääkirjoitus 1.2.2019

Educa-tapahtuman ohjelma oli tänä vuonna poikkeuksellisen mielenkiintoinen. Olisin usein halunnut olla kolmessa paikassa yhtä aikaa, enkä selvästikään ollut ainoa, jolla oli sama positiivinen ongelma. Joidenkin salien ohjelma uusittiin ex tempore, kun kaikki eivät mahtuneet paikalle.

Ja onneksi jotkut tapahtumat striimattiin, jotta myös salien ja lavojen ulkopuolella olevat pystyivät seuraamaan sisältöä.

 

Monesta ohjelmasta jäi paljon ajateltavaa.

Minna Huotilaisen aivoluento tarjosi innostavia viestejä opettajille ja esimiehille: ”Oppiminen on aivoille erittäin terveellistä.”

”Aivojen hermosolut uusiutuvat, mutta uudet hermosolut kuolevat helposti. Keino pitää uudet solut hengissä on oppiminen.”

Moni aivotutkimuksen tulos toisaalta lisää huolta isoista ryhmistä ja erityisen tuen puutteesta.

Ihminen oppii parhaiten, kun hän on onnistunut, haluaa selvittää asioita itse ja uskoo siihen, että oppii.

Rauhallista oppimista puolestaan tukee turvallinen ja myönteinen ilmapiiri, jossa pystyy lukemaan, kirjoittamaan ja miettimään asioita.

Molemmat oppimisen optimaaliset tilat edellyttävät sitä, että opettajalla on aikaa ja resursseja muun muassa yksilöllistää opetusta.

Innostuneena tehdyn työn jälki on parempaa kuin pitkin hampain puserrettu tulos.

Arkikokemukset tukevat aivotutkimuksen tuloksia.

Emmeköhän me kaikki tiedä, että innostuneena tehdyn työn jälki on parempaa kuin pitkin hampain puserrettu tulos. Tai että opimme parhaiten asiaa, jossa ajattelemme olevamme vahvoilla.

Kielellisesti lahjakas saattaa mieltää itsensä matemaattisesti heikoksi eikä edes kiinnostu haastamaan itseään matematiikassa.

 

Hyvän oppijan identiteetin rakentuminen tukee myös myöhempää oppimista.

Varhaiseen hyvään oppimiseen kannattaisikin myös yhteiskunnan osoittaa resursseja, etenkin kun oppimisen merkitys korostuu aina vain enemmän kaikissa ikäluokissa.

Varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen osoitettu euro maksaa itsensä moneen kertaan yhteiskunnalle takaisin.

 

Educan vaalipaneelissa moni kannatti koulutukseen satsaamista.

Vaalien alla tapaa olla paljon tyhjäksi osoittautuvia vaalipuheita, mutta nyt todella olisi aika herätä siihen, että koulutus ratkaisee.

Pidetään, opettajat ja esimiehet, huoli siitä, että äänemme kuuluu ja tulee ymmärretyksi!

 

Hanna Ottman

hanna.ottman@oaj.fi

Twitterissä @HannaOttman

toimittajalta

Yhteisöllinen tapahtumaviikonloppu

OAJ kokoaa opettajille Educassa vuosittain mahtavan kattauksen osaamisen, uudistumisen ja jaksamisen eväitä. Tarjoomukset ovat niin maittavia, että esimerikisi Kittilän kunnan 90 opettajasta 55 matkasi tänä vuonna Helsinkiin Educa-viikonlopuksi.

Reilun tuhannen kilometrin etäisyys ei ole este, koska matkat on mahdollista lentää. Pääkaupunkiin on helpompi päästä korkeatasoisen koulutuksen ja muun ohjelmatarjonnan äärelle kuin esimerkiksi Ouluun Opi-päiville.

Kittilän kunta tuki tapahtumareissua niin, että opettajien omavastuuksi lennoista, yöpymisestä, veso-päivästä ja Educa-ristelystä jäi 70 euroa.

Kittiläläiset pitivät luentojen ja veso-päivän antia hyödyllisenä. Risteily ja muu yhteinen tekeminen lujittivat yhteishenkeä.

Virtaa saatiin pitkälle kevääseen.

Maija-Leena Nissilä

Lue lisää Educasta jutuista: