Viime viikkoina Suomen päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa on kohdattu tuskaisia ajatuksia.
Pahin tapahtui lasten kesken. Tämä tieto on järkyttänyt monen lapsen ja nuoren perusturvallisuutta aivan uudella tavalla.
Kriisin käsittelyn kirjo on laaja. Joku vetäytyy, toinen puhuu. Yksi saa turvaa todennäköisyyksistä, toinen vakaumuksesta ja kolmas varmistamalla, että osaa toimia vastaavassa tilanteessa.
On äärimmäistä luoda turvaa ja vakautta, kun itse pelkää ja on ahdistunut.
Viime päivien lohduttava tieto onkin ollut se, että päiväkotimme, koulumme ja oppilaitoksemme täyttyvät opettajista ja esihenkilöistä, joilla on kohtaamisen ja ihmisen eteenpäin auttamisen ammattitaito.
Samoin olen kiitollinen siitä tuesta, jota työsuojeluvaltuutetut antavat henkilökunnalle.
Korkea koulutus, vahva autonomia ja kohtaamiselle rakennettu arki kantavat kriisissä.
On äärimmäistä luoda turvaa samalla kun itse pelkää.
Mutta tiedämme myös, että juuri hyvän arjen ja kohtaamisen luominen on yhä vaikeampaa. Lapset kasvavat monimutkaisessa maailmassa, ja he joutuvat aivan erilaisten haasteiden eteen kuin aiemmat sukupolvet.
Yhä useampi heistä tarvitsee aikaa, opettajan henkilökohtaista huomiota ja tukea.
Tämä lehden numero jaetaan kaikille Suomen koulutuspäättäjille.
Päättäjä! Käy tutustumassa kuntasi päiväkotiin, kouluun tai oppilaitokseen. Juttele opettajien kanssa ja kuuntele heitä.
Koeta nähdä, millainen on oikea todellisuus. Älä perusta päätöksiäsi muistoihisi tai mielikuviin. Huomaa, miten paljon koulu voi vaikuttaa lasten ja nuorten saamaan tukeen. Sinulla on valta ja vastuu päättää siitä.
Olemme rajalla. Rajan toisella puolella on joko yhä syvenevä tai hitaasti auki keriytyvä ongelmavyyhti.
Rajalla päätämme, mikä on tulevaisuutemme.
Hanna Ottman on OAJ:n viestintäjohtaja.
X:ssä @HannaOttman