Hanna Ottman: Koulutusihmeen ratkaisun hetket?

Pääkirjoitus 7.5.2019

Suomeen koetetaan kiivaasti rakentaa hallitusta ja uutta hallitusohjelmaa. Vaalien tulos antaa olettaa, ettei prosessi ole nopea eikä varsinkaan helppo.

Tärkeämpää kuin nopeasti koottu hallitus on tietenkin hyvä hallitusohjelma ja hyvä hallitus. OAJ:läisittäin hyvä hallitus olisi itsestäänselvästi sellainen, joka oikeasti ymmärtäisi, että koulutus ratkaisee.

 

Itse asiassa uskon, että lähes kaikki puolueet käsittävät koulutuksen merkityksen.

Eroja on siinä, ymmärretäänkö merkitys niin hyvin, että ollaan valmiita katsomaan todellisuutta silmiin ja näkemään, että ilman reiluja lisäresursseja suomalainen koulutusihme sammuu.

Ilman oikeita resursseja ja viisasta koulutuspolitiikkaa opettajat eivät jaksa, esimiehet uupuvat eivätkä oppilaat saa tarvitsemaansa opetusta.

Hetken aikaa päättäjät voivat koettaa hämätä itseään ja luulla, ettei resursseilla ole suoraa suhdetta tuloksiin. Mutta kauaa se ei onnistu.

Enää se ei onnistu.

Kun koulutuksesta pihistetään, eriarvoistuminen kasvaa, osaaminen hiipuu, innovaatiot jäävät tekemättä ja hyvinvoinnin perusteet rakentumatta.

Viime aikoina media on alkanut nostaa koulujen ja oppilaitosten ongelmia esiin.

On aivan selvää, että jos opettajalla on liikaa oppilaita ja opiskelijoita – saati moniongelmaisia oppijoita – opetuksen laatu ei ole sellaista, että se edistää kenenkään oppimista.

Tai jos opettaja ja esimies ovat liian kuormittuneita pitämään omaa ammattitaitoaan ajan tasalla, miten he voisivat auttaa oppilaita ja opiskelijoita?

Kun koulutuksesta pihistetään, eriarvoistuminen kasvaa, osaaminen hiipuu, innovaatiot jäävät tekemättä ja hyvinvoinnin perusteet rakentumatta.

Mikä hallitus sitä haluaisi?

 

Kaikki julkisuus, joka kertoo, millaisia ongelmia koulujen ja oppilaitosten todellisuuteen kuuluu, vahvistaa OAJ:n viestiä päättäjille.

Olen ylpeä siitä työstä, mitä moni opettaja teki vaalikampanjan aikana.

Vaikuttamisen aika ei vielä ole ohi. Siihen asti, kun hallitus ja sen ohjelma on muodostettu, kannattaa kertoa, miksi koulutus ratkaisee.

 

Kerrotaan jokainen, miten monipuolista, tärkeää, kauaskantoista työtä opettajat tekevät varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen!

Kerrotaan, mitä jää saavuttamatta, kun resurssit ovat pienentyneet.

Mutta kerrotaan myös hyviä esimerkkejä, onnistumisia, sillä nekin auttavat ymmärtämään hyvän opetuksen merkitystä.

Mitä useampi kertoo samaa pitkin maata, sitä varmemmin opettajien viesti kuullaan.

Sillä kun kyse on Suomen tulevaisuudesta, koulutus se vaan on, joka ratkaisee.

 

Hanna Ottman

hanna.ottman@oaj.fi

@HannaOttman

 

toimittajalta

Oppia isovanhemmilta

Kysely opettajien ilmastoteoista kertoo, että ilmaston ajatteleminen tarkoittaa opettajille esimerkiksi puhdasta kotimaista ruokaa, ruokahävikin vähentämistä ja kädentaitojen renessanssia.

Oma mummoni leipoi leivät, kasvatti pellavat. Karstasi ja kehräsi villat, keitti siansuolista saippuaa. Marjat saatiin metsästä, kalat järvestä. Ruokahävikin popsivat suuhunsa lehmä ja possu.

Olen usein ihmetellyt, miten valtavalla vauhdilla elintaso on Suomessa noussut 60 elinvuoteni aikana. Lasteni ukilla ei ollut kenkiä, kun piti lähteä talvella kouluun, ja minä elän yltäkylläisyydessä.

Ilmastonmuutos kertoo, että vauhti on ollut liian kova.

Kelloa ei voi kääntää, mutta ehkä meillä on jotain opittavaa 1900-luvun alussa syntyneiltä isovanhemmiltani.

Tiina Tikkanen