Kulttuurikulma: Sähköisiä satuja tekemässä

Sirkku Lähdesmäki punoo yhteen ilmaisu- ja mediakasvatusta sekä sähköisiä menetelmiä.

Yliopistonopettaja Sirkku Lähdesmäki hyödyntää jopa runoja opettaessaan kirjoitusviestintää.

– Luen opiskelijoille runon, ja he alkavat yhdessä purkaa tekstiä ja pohtia esimerkiksi, miten sen voi sanoittaa uudelleen, kertoo itsekin runoja kirjoittava Sirkku.

Niistä ja hänen äitinsä Anneli Lähdesmäen runoista koostettiin keväällä Kokkolassa runo-ilta, johon Sirkun mies sävelsi osan teksteistä.

Tulevien luokanopettajien kouluttajana Sirkku limittää monialaiseen opetuskimaraansa taidetta ja nivoo yhteen ilmaisu- ja mediakasvatusta sekä tieto- ja viestintätekniikkaa.

Jos opiskelijat laativat mediakasvatusoppaan, he suunnittelevat sen visuaalisen ilmeen ja toteuttavat työn sähköisenä. Ilmaisukasvatuksen tehtävänä taas voi olla sadun luominen sähköisellä työkalulla.

– Hyvä löytö opetukseen on taidekorttipakka Vennyn ja Eeron ihania kuvia.

Kokkolan kaupunginteatterin vakiovieraana Sirkkua innostaa kovasti yliopiston ja teatterin tuleva yhteistyö, josta on sovittu vasta hiljattain.

– Tammikuussa aloittavat opiskelijat seuraavat Supermarsu-näytelmän valmistumista ja tekevät siitä työpajoja koululaisille.

Sirkku Lähdesmäen vinkit

Tästä opin
Luen sekä opetus- että väitöskirjatyötäni varten paljon artikkeleita. Tässä kirjassa on eri alojen tekstejä oppimisen arvioinnista opetussuunnitelman linjausten mukaisesti. Teoksen toimittajat ja useat muut asiantuntijat ovat kirjoittaneet artikkeleita monesta näkökulmasta – ainelähtöisesti ja teemoittain. Yksi kiinnostavista on Najat Quakrim-Soivion teksti. Teksteistä saa käytännön ohjeita ja aineksia opettajuuden pohtimiseen. Pidän artikkelimaisista teksteistä, koska niissä ei vyörytetä kerralla liikaa asioita.
Eija Kauppinen ja Erja Vitikka (toim.): Arviointia toteuttamassa. Opetushallitus 2017.

Tähän haluan tarttua
Helsingin yliopiston kasvatuspsykologian professorin uusimman kirjan voisin tilata heti. Kustantajan sivulla kerrotaan, että kirja esittelee ilmiöpohjaisen oppimisen mallin ja Suomen polun tällä vuosisadalla tarvittavaan osaamiseen. Kirjoittajan mukaan Suomen koulutusjärjestelmä on nostettava uudelle tasolle ja luotava sille uudet standardit. Kirja kuvaa myös, miten ja miksi Suomi on kehittynyt köyhästä maasta kukoistavaksi ja tasa-arvoiseksi yhteiskunnaksi.
Kirsti Lonka: Phenomenal Learning from Finland. Edita Publishing 2018.

Tästä innostun
Kirjoitan itsekin runoja, ja Tuija Välipakan runot ovat kiehtoneet minua siitä lähtien, kun luin hänen ensimmäisen teoksensa Lasimorsian. Tänä vuonna häneltä on ilmestynyt neljäs runokokoelma. Lasimorsiamen lyyrinen ja kaunis kieli sekä elämänläheiset tekstit puhuttelivat minua naisena. Ajattelin, että hän on löytänyt äänensä. Nyt minua kiinnostaa lukea, miten ääni on muuttunut.
Tuija Välipakka: Uutisia. Runokokoelma. Siltala 2018.

Kuka

Sirkku Lähdesmäki

  • Kouluttaa tulevia luokanopettajia Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa.

  • Opettaa muun muassa ilmaisu- ja mediakasvatusta, kirjoitusviestintää ja tieto- ja viestintätekniikkaa.

  • Tekee väitöskirjatutkimusta ilmiölähtöisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelusta.