Lukijan mielipide: Missä työn mielekkyys?

Pidin peruskoulun seiskaluokille laatimani maantiedon kokeen. Tämä ei toki ole ainoa todistusnumeron peruste, mutta kertoo mielestäni siitä, miten opetukseni on osunut ja uponnut.

Kokeen perusteella voisin uida autiolle saarelle. Nykyisen opsin aikana on monilta yläkoululaisilta täysin kadonnut niin sanottu maalaisjärki, yleissivistys tai harkintakyky – miten tätä ominaisuutta sitten halutaankin kutsua.

30 vuotta sitten opena aloittaessani tunsin olevani kuin sanomalehden toimittaja, joka valikoi tärkeimmiksi katsomansa aiheet yleisölleen. Nykyään joudun olemaan se ilkeä uimamaisteri, joka viskaa oppilaat altaan syvään päähän.

Nuoret, jotka eivät tiedä, mitä heidän pitäisi tietää, eivät voi rakentaa maailmankuvaansa olemattoman tiedon päälle. Disinformaatioon uskominen yleistyy, open työn mielekkyys hiipuu.

Ehkä olen huono ope, mutta tässä näitä tämän kevään koevastauksia:

1) Kaivojen hyöty kehitysmaissa: likavesi piilotetaan kaivoon.

2) Miksi Päijänne-tunneli: sieltä porataan öljyä.

3) Miten kalsium siirtyy maitoon: mannerlaattojen avulla tai putkistoidaan, leipomoilla, ilman kautta, lehmä syö maaperää.

 

Outi Ikonen

yläkoulun bg-ope Hyvinkäältä

 

Haluatko kirjoittaa Opettaja-lehden Tätä mieltä -palstalle? Ohjeet löydät täältä.