Lukijan mielipide: Koulu tänään

Koulutus jo kohta viety päämääräänsä asti,

tasoja on kaksi: on tollot ja tasapäisyyden kasti.

Jos ei oppimista tapahdu, venytetään kouluaikaa,

otetaan lisää velkaa, jälkipolvilta kiitos raikaa.

 

Oppilas ja ope, kumman työnä onkaan opetus,

ope yrittää, seurauksena vanhempien valitus.

Instagram, Snapshot, sometus, ai miten tärkeää,

lukeminen, laskeminen, historia, ei mitään järkevää

 

Oppilas voi sadatella, kännykkää näpräillä, uhitella,

ope-rukka anelee ja pyytelee: voisitteko edes askarrella.

Opelta kiellettiin mahdollisuudet, mitä olla vois’,

kun oppilaalle oikeudet luettiin, opeltahan ne vietiin pois.

 

Yhdenvertaisuus vaatii, pitää kaikille mahdollisuus suoda,

yhtäläiset oppimistilaisuudet siis luokkaan luoda.

Entäs sitten kun fakta on se, että joukkoon mahtuu monia,

on taviksia, kehnoja ja joskus myös todellisia neroja.

 

Osa tulee aina olemaan jossakin hyvä taikka huono,

ei kaikilla koirillakaan ole priima, paras mahdollinen kuono.

Hyvien kannustus jää opelta tunneilla vähiin,

hän kun yrittää saada huonommat edes jotenkuten kehiin.

 

Onko mitään järkeä alentaa taitotason vaatimuksia,

hyväksyä, tukea hutiloitujakin laatimuksia.

Suomi loisti ennen kärjessä Pisa-tasolla,

nyt kun osataan laskea 1+1, ollaan jo huipulla.

 

Koulusta tuli monelle päiväkodin jatke, siltä näyttää,

unohtuu, että oppiminen on työtä, pitää aivoja käyttää.

Nuori on hukassa, turvaton ilman rajoja, täytyy tunnustaa,

opet, yhteiskunta, vanhemmat, ketä syytä tukistaa.

Kyläkoulut lakkautettiin, monen herkemmän nuoren turva,

hehtaarikoulut tilalle, liekö monen herkemmän sielun surma.

Kaunokirjoitus pois, oli aivojen kasvun ja kehityksen kauraa,

mitä tuli tilalle: tikkukirjaimet, joille harakatkin nauraa.

 

Oppikirjoja ei, tilalle koneelta tihruilu, eikä paperin kahinaa,

niin monelle nuorelle konkreettinen pideltävä, apuneuvona.

Nelosia ei anneta, ei saa nuoren mieltä pahoittaa,

jos annetaankin, sitten vanhempien viha rehoittaa.

 

Olisiko nyt korkea aika antaa ohjakset takaisin niille,

joilta ne otettiin pois, nimittäin luokkien opettajille.

Heillä on tieto ja vastuu, opettamisen taidot hyvät,

oppilaiden tehtäväksi jää poimia tiedon kultaiset jyvät.

 

Kirsti Jukkola eläkkeellä oleva englanninopettaja