Sisäilmaoireet uhkasivat viedä ennenaikaiselle eläkkeelle – Siirto puhtaaseen kouluun pelasti tilanteen

Leila Kokko kärsi hengitysoireista vuosia kunnes pääsi töihin toiseen kouluun. Helsinki tarttuu sisäilmaongelmiin nyt entistä ponnekkaammin.

Ääni hävisi, ihoa kutitti, yskitti ja hengitys tuntui vaikealta. Matemaattisten aineiden opettaja Leila Kokko kärsi hankalista oireista yli viisi vuotta.

Samoja oireita oli myös oppilailla ja koulun muulla henkilöstöllä. Lopulta Aleksis Kiven koulussa ryhdyttiin tutkimaan sisäilmaa ja todettiin, että sädesieniä oli runsaasti. Nyt helsinkiläiskoulu on remontissa.

Viimeisinä työvuosinaan Aleksis Kiven koulussa Kokko oli jatkuvasti sairauslomalla ja pahimmassa tapauksessa hän pystyi olemaan rakennuksessa vain viisi minuuttia.

− Jatkuvat sairauslomat olivat inhottavia. Sijaisille piti tehdä suunnitelmat ja oppilaiden oppimisesta oli kova huoli.

 

Huonoa sisäilmaa oireiden syyksi osasi epäillä työterveyslääkäri.

Koulussa järjestettiin neuvottelu, jossa olivat mukana rehtori, lääkäri, työsuojeluvaltuutettu ja Leila Kokko. Uhkana oli, että Kokko joutuisi sairauseläkkeelle alle viisikymppisenä.

Eläkepeikko väistyi, kun Kokolle esiteltiin auki olevia työpaikkoja sisäilmaltaan terveissä kouluissa Helsingissä. Kokko sai paikan Vesalan peruskoulusta, jossa hän on ollut töissä kohta kuusi vuotta.

Uudessa koulussa sisäilmaoireet helpottuivat.

− Aiemmin minulla oli poskiontelotulehduksia vähän väliä ja varmaan kymmenen antibioottikuuria niiden takia, nyt vain hyvin harvoin.

 

Kokko kertoo esimiestensä olleen hänen tukenaan koko sairastamiskierteen ajan. He ovat aina suhtautuneet ymmärtäväisesti myös sairauspoissaoloihin.

− He ovat luottaneet siihen, että teen tosissani töitä, kun minulle järjestyy paikka, jossa voin olla oireilematta.

Kokon mukaan esimiehet ovat olleet hänen puolellaan silloinkin, kun jotkut kollegat ovat närkästyneet poissaoloista.

Mietin, mikä minussa on vikana, enkä tajunnut, että vika on tiloissa.

Työnantajalleen Helsingin kaupungille Kokko antaa hyvän arvosanan, kahdeksan ja puoli. Miinusta tulee siitä, että oireiluun ei puututtu tarpeeksi nopeasti.

− Tilanteeni vakavuus tajuttiin liian myöhään. En tosin itsekään sitä ensin ymmärtänyt ja yritin tulla sairaana töihin.

Muita samassa tilanteessa olevia Kokko neuvoo luottamaan itseensä ja omiin tuntemuksiinsa.

− Minäkin aloin epäillä itseäni. Mietin, mikä minussa on vikana, enkä tajunnut, että vika on koulun tiloissa.

 

Vastedes Helsinki aikoo puuttua sisäilmaoireiluun entistä tehokkaammin. Päivitetty sisäilmaohjelma valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Koulujen ja päiväkotien korjauksia kiirehditään. Yksilöllisiä ratkaisuja oireilevien auttamiseksi sekä väistötilojen tarvetta arvioidaan entistä systemaattisemmin.

Kaupungin perusopetuksen työsuojeluvaltuutettu Hanna Näremaa-Perälä kertoo, että oireilevalle opettajalle etsitään uusi työtila, jossa hän voi tehdä työtä oireilematta. Ellei omasta koulusta löydy sopivaa, kokeillaan jotain muuta Helsingin noin kahdestasadasta koulusta.

− Usein koulun vaihto onnistuu helposti, mutta jotkut joutuvat kokeilemaan useita kouluja, ennen kuin sopiva löytyy.

Uutta työpaikkaa kannattaa aina kokeilla ennen kuin ottaa sen vastaan.

− Henkilöstösuunnittelijat ja työsuojelu auttavat sopivien koulujen löytämisessä. Periaatteessa pitäisi löytää avoin työpaikka, johon hakijan kelpoisuus sopii, mutta räätälöintiäkin on tehty.

Näremaa-Perälä hoitaa sisäilma-asioita sekä sisäilmatyöryhmässä että kouluissa. Kaikki oireet otetaan hänen mukaansa tosissaan.

 

Leila Kokko voi tällä hetkellä työssään hyvin. Hänellä on mukavat kollegat ja oppilainaan kivoja nuoria, joiden oppimista on ilo seurata. Rakkaat harrastukset lukeminen, liikunta ja matkustelu maistuvat jälleen.

Vuosikausien altistuminen huonolle sisäilmalle jätti kuitenkin elimistöön jälkensä. Se heikensi sietokykyä ja lisäsi allergioita.

− Oireilen edelleen, jos tilassa on voimakkaita hajuja. Silloin esimerkiksi äänen kanssa tulee ongelmia. Oppilaat tietävät tämän ja varovat hajusteita.

Kokolla on todettu myös astma, joka on luultavasti seurausta sisäilmasairastelusta. Äänen takia hän käy puheterapeutin luona.

Ympäristön suhteen on oltava varuillaan.

− Koulun kasvihuoneessa en voi käydä, koska siellä on siitepölyä ja eläinten hilsettä.

Näin Helsingin sisäilmaohjelma toimii

  • Tilojen käyttäjän edustaja ilmoittaa havaitsemastaan sisäilmaongelmasta kaupungin tekniselle isännöitsijälle.
  • Isännöitsijä selvittää ongelmaa ja tekee tarvittaessa tutkimuspyynnön kaupungin sisäilmatiimin asiantuntijalle.
  • Sisäilma-asiantuntija tilaa tutkimukset, joiden perusteella kaupunki teettää tarvittavat korjaukset.
  • Oireilevat työntekijät ohjataan työterveyshuoltoon ja oireilevat oppilaat ja opiskelijat koulu- tai opiskeluterveydenhuoltoon. Työsuojeluorganisaatio arvioi asiantuntijoiden kanssa, ovatko työtilat turvalliset ja terveelliset.
  • Ympäristöpalvelut valvoo, että päiväkodit, koulut ja muut vastaavat tilat eivät aiheuta terveyshaittaa.
  • Kaupungin sisäilmaryhmä kehittää sisäilmaongelmien ratkaisuprosesseja sekä linjaa toimintatapoja ja työnjakoa. Toimialojen omat sisäilmaryhmät seuraavat, että yksittäisten rakennusten sisäilmaongelmat korjataan sovitusti.