Idea koulutusmallista alkoi rakkaudesta

Suomalais-thaimaalainen pariskunta Dan ja Jo Rubinstein kehittivät koulutusmallin, joka antaa thaimaalaisille lapsille ja nuorille eväitä tulevaisuuden työmarkkinoille.

Koululuokassa opettajan pöydän ja taulun paikalla on televisio. Oppilaat istuvat ja kuuntelevat ruudussa puhuvaa päätä.

Meneillään on matematiikan oppitunti Thaimaan maaseudulla. Opettaja istuu luokan takana ja selaa älypuhelintaan.

Thaimaan edesmennyt kuningas suunnitteli televisio-opetusjärjestelmän taatakseen syrjäisten vuoristoalueiden lapsille mahdollisuuden saada opetusta, vaikka opettajia ei riittänyt kaikkialle, Dan Rubinstein kertoo.

Nykyään televisio on käytössä monessa sellaisessakin koulussa, jossa opettajia on riittävästi. Silloin kun paikalla oleva opettaja opettaa, opetus on luentotyyppistä tiedon jakamista, jossa oppilas on passiivisessa roolissa.

– Monet oppilaat kuvailevat koulua vankilaksi ja pelkäävät opettajaa. Pelko lamaannuttaa ja estää oppimisen, lukuisia thaimaalaisia oppilaita haastatellut Rubinstein kertoo.

Hän on kehittänyt yhdessä thaimaalaisen vaimonsa kanssa Zero to Hero -nimellä kulkevan koulutusmallin, joka alkaa jo puolivuotiaiden lasten Baby clubista.

Hän ryhtyi tutkimaan sekä Suomen että Thaimaan koulujärjestelmiä.

Liikemiesuransa ansiosta Dan Rubinstein tuntee Thaimaan lomakohteet vuosikymmenten takaa. Thaimaalaisen Jon hän kohtasi kuitenkin vuonna 2006 Helsingissä. Rakkaus roihahti nopeasti, ja pariskunta avioitui seuraavana vuonna.

– Jo toivoi, että auttaisin hänen kotikylänsä lapsia, joilla on todella huonot mahdollisuudet saada koulutusta ja työelämässä tarvittavia valmiuksia, Rubinstein kertoo.

Hän ryhtyi tutkimaan sekä Suomen että Thaimaan koulujärjestelmiä ja oppimiskäsityksiä ja kiersi viiden vuoden ajan molemmissa maissa keräämässä tietoa ja haastattelemassa oppilaita ja opettajia.

– Thaimaa tarvitsee tulevaisuudessa työntekijöitä, jotka tuottavat arvoa yrityksille. Tähän tarvitaan itsenäistä ja kriittistä ajattelua, suunnittelutaitoja ja ongelmanratkaisutaitoja. Thaimaalaisessa koulussa oppilaat eivät näitä taitoja opi, Suomessa ne taas ovat nykyään opetuksen kulmakiviä, Rubinstein sanoo.

 

Vuonna 2016 Dan ja Jo Rubinstein käynnistivät Zero to Hero -pilottihankkeen päiväkodin ja koulun yhteyteen Jon kotikylässä Phetchabunin maakunnassa Keski-Thaimaassa.

 

Rubinsteinien kehittämään pilottihankkeeseen kuuluu ohjattuja ulkoleikkejä, joita on Thaimaan kouluissa ja päiväkodeissa yleensä hyvin vähän.

 

Tulokset ovat olleet loistavia. Baby clubissa olevat pikkulapset ovat lyhyen ajan sisällä kasvaneet omatoimisemmiksi, heidän leikkinsä ovat rauhoittuneet ja itsetuntonsa kohonnut.

– On oleellista aloittaa jo ihan pienistä lapsista, Rubinstein sanoo.

Hän huomasi, että alueella lasten ravinto saattoi olla vääränlaista ja puutteellista – tämä vaikutti oppimiskykyyn.

Siksi hankkeessa tuetaan jo raskaana olevia äitejä sekä vauvoja ja leikki-ikäisiä. Vanhemmat ja isovanhemmat saavat tietoa oikeasta ruokavaliosta ja lapset terveellisiä välipaloja kuten maitoa.

– Terveys on kaiken perusta. Kokemuksen kautta oppiminen tuottaa parhaimmat tulokset. Vastuunottoa pitää oppia ja lopputuloksena tavoitellaan avointa mieltä, Rubinstein sanoo.

Näistä neljästä asiasta kertoo hankkeen nimen englannin sana hero, sankari. H on health, e experience, r responsibility ja o openmindness.

 

Hankkeen perusfilosofia on Thaimaan koulukulttuurissa ja hierarkkisessa yhteiskunnassa mullistava. Siihen tutustuneiden opettajien ja koulumaailman asiantuntijoiden reaktiona on ollut ensin hämmennys ja epäilys mutta myöhemmin myös innostus ja halu oppia lisää.

– Thaimaalaisille on hyvin vieras ajatus, että jo pari-kolmevuotiaat lapset opetetaan ottamaan vastuuta oppimisesta ja tekemisestä, Rubinstein kertoo.

 

Dan Rubisteinin pilottihankkeessa elvytetään myös vanhoja kulttuuriperinteitä. Kuvassa perinteinen wai-tervehdys.

 

Päiväkodissa ja esiopetuksessa lapset saavat itse valita tarjolla olevista vaihtoehdoista esimerkiksi keittiö- ja ruokatarvikkeiden parissa työskentelyn ja oppimisen. Opetustuokion jälkeen lapset arvioivat tuokiota ja oppimaansa. Jo kolmevuotiaat opiskelevat itsenäisesti englantia tabletilla toimivan suomalaisen Moomin Language Schoolin avulla.

 

Rubinstein on tehnyt yhteistyötä Oulun ja Jyväskylän yliopistojen kanssa. Useita suomalaisia opettajia on vieraillut Thaimaassa, ja suomalaista opetuskulttuuria ulkomaille vievän Edu Cluster Finlandin kanssa on pidetty Skype-palavereja.

Rubinsteinit ovat neuvotelleet yhteistyöstä tuhannen oppilaan Obodjon koulun kanssa.

– Obodjon koulu innostui suomalaisesta mallista. Odotamme heidän vastaustaan vuoden mittaisen koulutustarjouksen hyväksymisestä. Tavoitteena olisi, että Edu Cluster Finlandin opettajat kouluttaisivat täällä paikallisia opettajia.

Koulutusmenetelmä antaa mahdollisuuksia maaseudun lapsille.

Rubinsteinien tavoitteena on muutaman esimerkin kautta näyttää uuden koulutusmenetelmän toimivuus.

– Näytämme että tämä todellakin auttaa kehittämään koko maata, antaa mahdollisuuksia maaseudun lapsille ja tuottaa osaavaa työvoimaa Thaimaan työmarkkinoille, Dan sanoo.

Dan Rubinstein on käyttänyt hankkeeseen kymmeniä tuhansia euroja omaa rahaansa sekä saanut lahjoituksia lähinnä Suomesta yksityishenkilöiltä. Viime vuosina hän on saanut erittäin merkittävää tukea myös Kone Centennial -säätiöltä.