Lukijan mielipide: Kokemuslisää ei jaeta oikeudenmukaisesti

Opettaja-lehdessä sivutaan silloin tällöin määräaikaisten opettajien huonoa asemaa monessakin mielessä.

Minulle on pikkuasia se, etten määräaikaisena tuntiopettajana saa koskaan kesältä palkkaa vaan olen työttömyyskorvausten varassa.

Paljon suurempi epäkohta on seuraava: koska olen 6–8 eri opistossa töissä, en tule koskaan, siis koskaan, saamaan kokemuslisäkorotuksia.

Työtunnit voidaan nimittäin laskea vain yhdestä tai maksimissaan kahdesta oppilaitoksesta, joiden yhteenlaskuun on lisäksi tarkat kriteerit. Ellei näistä muutamasta opistoista tule yhteensä minimiä 18 tuntia viikossa, ei ”kokemusta” opettajalle kerry.

Olen ollut työelämässä 13,5 vuotta. Tänä aikana työtunteja on ollut 8–22 viikossa. Palkkauksen silmissä olen silti täysin kokematon opettaja.

Tällä hetkellä opetan 22 tuntia viikossa, mutta nekään eivät kerrytä ensimmäistäkään työkokemusviikkoa. Olen tuomittu filosofian maisterin ja opettajan pedagogiset opinnot -yhdistelmän minimipalkkaan.

Palkkauksen silmissä olen täysin kokematon opettaja.

Joskus minulle sanotaan, että opiskele vaikka englantia sivukieleksesi, niin saat ehkä jostain yksittäisestä oppilaitoksesta tarpeeksi työtunteja.

Se tuntuu kuitenkin onnettomalta ratkaisulta tilanteessa, jossa töitä kyllä riittää. Minulla on jo kolme opetettavaa romaanista kieltä.

Ehdottaisin, että kaltaisteni opettajien kaikki työtunnit laskettaisiin yhteen ja tietyn rajapyykin kohdalla opettaja kuin opettaja saisi kokemuslisän. Työttömyyskassa seuraa koko ajan tekemiäni työtunteja, joten tämän ei pitäisi olla vaikea toteuttaa.

 

Maria Kontu

portugalinopettaja

 

OAJ vastaa:

Kirjotuksen perusteella on pääteltävissä, että opettaja työskentelee todennäköisesti kansalaisopistossa. Tekstissä mainitun 18 tunnin sijasta edellytyksenä työtuntien kertymiselle on siellä kuitenkin 16 tuntia.

Se ettei kansalaisopistoja koskevassa sopimuksessa ole erikseen määräyksiä opettajan päätoimisuudesta, estää useiden opistojen tuntien yhteen laskemista ja niin sanotun yhteispäätoimisuuden muodostumisen.

Ongelma esiintyy erityisesti vähemmän opiskeltavien oppiaineiden opettajien kohdalla.

OAJ pyrkii parantamaan neuvotteluteitse osa-aikaisen opetushenkilöstön asemaa vastaamaan paremmin kokoaikaista.

 

Petri Lindroos

neuvottelujohtaja

 

Haluatko kirjoittaa Opettaja-lehden Tätä mieltä -palstalle? Ohjeet löydät täältä.