Hanna Ottman: Tulevaisuudenkestävä Suomi

Hyvä päättäjä! Saat tämän lehden, koska sinä vaikutat päätöksilläsi siihen, onko Suomi hyvä paikka oppia, opettaa ja tutkia.

 

Huomaa, että vaalit lähestyvät. Budjettiriihessä jaettiin lisärahaa näkökulmasta riippuen enemmän ja vähemmän tärkeisiin kohteisiin.

OAJ:n mielestä tärkeimmät kohteet – varhaiskasvatuksen opettajien koulutusmäärän lisääminen, opettajapulaa ennakoidusti hillitsevä opettajarekisteri sekä opettajien työkuormaa keventävä mentorointi – eivät saaneet rahoitusta. Näillä olisi turvattu alan veto- ja pitovoimaa.

 

Tässä lehdessä kuuden puolueen edustajat lupaavat vahvistaa koulutuksen rahoitusta, jos pääsevät valtaan kevään vaaleissa.

Uskon, että useimmat poliitikot näkevät koulutuksen merkityksen ja jopa sen, että se on kansallisaarteemme. Koulutuksella pystymme rakentamaan hyvinvoivaa, menestyvää, turvallista ja tasa-arvoista Suomea.

Koulutus on perusta kaikelle muulle.

Miksi sitten koulutukseen ei anneta rahoitusta? Helppo selitys on se, että meillä on muitakin tarpeita.

Esimerkiksi poliisin ja puolustusvoimien resurssit, sosiaali- ja terveydenhuollon toimivuus ja yhteiskunnan infra on varmistettava.

Samalla pitää huomata, että koulutus on perusta kaikelle muulle. Koulutus takaa kaikille aloille ammattilaisia jatkossakin.

Koulutus myös ehkäisee ongelmia: euro tänään lasten koulutukseen säästää vähintään saman huomisen sosiaalimenoista ja ylihuomisen poliisibudjetista.

 

Arvostan suomalaista demokratiaa, enkä tiedä toimivampaa systeemiä. Mutta meidän pitäisi pystyä katsomaan yhdessä – kaikki puolueet ja päättäjät – hallituskausien yli ja satsata seuraavan vuosisadan koulutukseen.

Pitkä perspektiivi antaa opettajille rauhaa opettaa ja oppilaille mahdollisuuden oppia koko koulutuspolun ajan jokaiselle ikäkaudelle sopivalla tavalla.

Miettikää, mikä ihana Suomi sellainen olisi! Päättäjä, teethän osuutesi? Pienistä päätöksistä rakentuu suuri lopputulos.

 

Hanna Ottman on OAJ:n viestintäjohtaja.

hanna.ottman@oaj.fi

Twitterissä @HannaOttman

 

Tekijältä

Astu opettajien arkeen

Kaikille päättäjille tekisi hyvää vierailla päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Moni kuvittelee tuntevansa opinpolun omien opiskeluvuosiensa perusteella – väärinpä luulevat. Niin muuttuu maailma, Eskoni.

Siksi lähetämme tämän lehden muun muassa niille, jotka päättävät varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestämisestä kunnissa ja oppilaitosten hallinnossa. Toivomme, että lehti päätyisi mahdollisimman monen päättäjän lukulistalle. Jos koulunpenkille ei ehdi, arjesta voi lukea.

 

Halusimme tuoda esille, että oppimisen tuki pitäisi järjestää, kuten se on tarkoitettu. Esimerkiksi sivulla 26 alkavassa jutussa varhaiskasvatuksen erityisopettajan Leena Sivulan mielestä parasta työssä on nähdä oikea-aikaisen tuen tuloksia.

Sivulta 12 alkavassa jutussa toimittajamme puolestaan seuraa, millaista hyvin resursoitu ja suunniteltu oppimisen tuki on peruskoulussa.

Luokanopettaja Niina Hillervo muistuttaa: ”Kun on riittävä erityisopettajan ja muiden opettajien tuki, työ tuntuu mieluisalta ja sitä jaksaa hyvin. Se heijastuu oppilaisiin ja koko koulun henkeen.” Tuen onnistuminen on siis tärkeää niin oppijalle kuin opettajan työhyvinvoinnille. Ja onnistuakseen se tarvitsee päättäjien ymmärrystä.

Johanna Äijälä

Lue samasta aiheesta