Pitkäjänteinen ja vahva työskentely kasvatuksen ja koulutuksen parissa, jokin erityinen koulutusteko kuluneen vuoden aikana, uudenlainen ja innovatiivinen toiminta sekä näkyvyys omalla alueella tai paikkakunnalla.
Siinä Vuoden koulutusvaikuttaja -tunnustuksen kriteerit. Toistakymmentä kertaa jaettu tunnustus on aiemmin mennyt pääosin yksittäisille vaikuttajille.
Tänä vuonna koulutuskentän tilanne on ollut poikkeuksellinen. Suvereenilla tavalla vaikuttavinta onkin ollut se, miten Suomessa on pystytty pitämään kiinni opetuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen antamisesta poikkeusoloissa, mikä on maailman mittakaavassakin harvinaista.
Tämän tekivät mahdolliseksi opettajat ja esihenkilöt.
Siksi suomalaisen opettajan nostaminen vuoden koulutusvaikuttajaksi on oikein. Jokainen kriteeri täyttyi yli äyräiden. Kenen tahansa muun palkitseminen olisi ollut väkinäistä ja ilmeisimpien vaikuttajien ohittamista.
Moni on kiitellyt tunnustuksen menneen oikeaan osoitteeseen.
Jotta opettajien poikkeuksellinen ammattitaito ja uurastus ei jäisi vain OAJ-yhteisön sisäiseksi asiaksi, järjestö kiitti opettajia myös valtakunnallisten ja maakunnallisten lehtien sivuilla. Usea lehti tarttui aiheeseen myös jutulla ja haastatteli paikallisia opettajia kuluneen vuoden kokemuksista.
Myös palautteen perusteella moni on kokenut tunnustuksen menneen oikeaan osoitteeseen. Opettajien työ on tullut kuluneen vuoden aikana eri tavalla näkyväksi kuin ennen, eikä se ole jättänyt kylmäksi.
Julkinen kiitos on saanut vahvaa vastakaikua myös alan ulkopuolella.
Opettajat ja esihenkilöt! Vuoden koulutusvaikuttaja -kunniakirjan voi ladata OAJ:n nettisivuilta ja laittaa vaikka opettajanhuoneen tai oman etätyöpisteen seinälle. Tunnustuksen avulla on mahdollisuus nostaa myös kollegojen osaamista esiin omassa työyhteisössä.
Tunnustuksesta kannattaa kertoa myös muille. Omasta työstä saa syystä olla ylpeä.
Jaa kuva itsestäsi kunniakirjan kanssa sosiaalisessa mediassa #koulutusvaikuttaja-tunnisteen kanssa! Samalla autat nostamaan opettajien ja esihenkilöiden työtä ja ammattitaitoa entistä vahvemmin näkyväksi alan ulkopuolellakin. Sillä on merkitystä.
Hanna Ottman on OAJ:n viestintäjohtaja.
Twitterissä @HannaOttman
Tekijältä
Opettajien väsymys näkyy
Opettajat ovat uupuneet. Korona on tehnyt lisätehtävänsä jo kuormittavan arjen päälle.
Viime aikoina opettajien väsymys on tullut yhä useammin esiin myös Opettaja-lehteä tehdessä. Entistä useampi opettaja tai rehtori on kieltäytynyt haastattelusta, vaikka aihe on tuntunut tärkeältä. Hommaa on yksinkertaisesti liikaa.
Ja osa niistäkin, jotka lähtevät juttuihin, kertovat koronatilanteiden äkillisistä muutoksista. Ne työllistävät kaikkia, varsinkin rehtoreita viikonloppuja myöten.
Koronan kanssa on eletty jo noin vuosi. Se on pitkä aika erikoisia työoloja ja jatkuvaa lisäkuormitusta. Tekemisen rajaamiseen ei voi kuin kannustaa. Toimittajana minua kuitenkin huolettaa, jaksavatko opettajat pian enää nostaa julkiseen keskusteluun itselleen tärkeitä asioita ja ilmiöitä.
Puoluejohtajat näyttivät ainakin Educan verkkokeskustelun perusteella heränneen opettajien väsymykseen. Nyt pitäisi saada kuntapäättäjät tekemään asialle jotakin.
Kasvatus- ja koulutusalan arki ratkaistaan kunnissa. Se kannattaa muistaa myös kevään kuntavaaleissa.
Salla Hongisto
Juttu puoluejohtajien koulutuskeskustelusta:
Paneeli haastoi opettajia hakemaan päättäjiksi
Juttu OAJ:n kuntavaalitavoitteista: