Hanna Ottman: Anna ajatuksesi

Työn murros. Ikäluokkien pieneneminen ja väestön vanheneminen. Digitalisaatio. Kaupungistuminen.

Sanat sivuuttaa helposti jargonina, mutta niiden takana on isoja asioita.

Kuinka paljon nuo ylläolevat asiat muuttavat ihmisten ajattelua? Vaikkapa käsitystämme siitä, mikä on merkityksellistä, tai siitä, miten ihminen haluaa tulla johdetuksi?

 

Entä onko niillä vaikutusta opettajan työhön?

Kun väki muuttaa kaupunkeihin, onko muualla lapsia? Tai jos on lapsia, onko opettajia?

Siirtyykö opetus entistäkin enemmän verkkoon tai haaveillaanko, että ihmiset oppivat itse?

Luullaanko, ettei opettajia tarvita?

Miten muutos on opettajan professiolle mahdollisuus, mikä taas uhkaa?

 

Kysymykset ovat isoja. Niihin on haettava vastauksia ajoissa, jotta osaamme ennakoida opettajuuteen kohdistuvat odotukset ja paineet.

Globaalia muutostrendiä on mahdoton hallita, mutta siihen voimme vaikuttaa, nähdäänkö opettajien ammattitaidolla arvo.

Myös siihen haluamme vahvasti vaikuttaa, millaisissa oloissa työtä tehdään ja millaisella palkalla. Ja etenkin pitää turvata, että opettajilla ylipäätään on töitä.

Jotta saa parhaan mahdollisen, pohdinnassa pitää olla monien ajatuksia ja näkökulmia.

On oleellista tietää, millainen OAJ palvelee parhaiten opettajien etua tulevina vuosina.

Jotta saamme parhaan mahdollisen OAJ:n, pohdintaan pitää saada monien ajatuksia ja näkökulmia.

OAJ:n valtuusto, hallitus ja toimisto ovat jo aloittaneet tulevaisuuden visiointia, mutta se ei riitä.

 

Syksyn aikana tullaankin pyytämään jokaista jäsentä mukaan OAJ:n tulevaisuustyöhön.

Miten OAJ:n pitäisi palvella jäseniään? Millaisia palveluita pitäisi olla? Miten haluaisit osallistua OAJ:n päätöksentekoon?

 

Ole kuulolla! Näet lähiviikkoina OAJ:n kanavilla kutsun pohtimaan, millainen OAJ:n pitää olla ja mitä sen pitää tehdä seuraavat viisi vuotta.

 

Hanna Ottman on OAJ:n viestintäjohtaja.

hanna.ottman@oaj.fi

Twitterissä @HannaOttman

 

Tekijältä

Järjestö kulkee jäsenen rinnalla

Työyhteisön henki ja työhyvinvointi vaikuttavat kaikenikäisten opettajien jaksamiseen. Jokaiselle on tärkeää tuntea olevansa hyväksytty työyhteisössään. Nuorelle opettajalle ensimmäinen opettajavuosi on monesti vaativa, mutta missä tahansa työuran vaiheessa jaksaminen saattaa olla koetuksella.

OAJ tukee nuoria opettajia järjestämällä 22 Nope-koulutusta vuodessa. Nope- koulutukseen osallistuva saa tuhdin paketin tietoutta opettajan vastuista ja velvollisuuksista, palkkauksesta, nuoren opettajan roolista työyhteisössä sekä työhyvinvoinnista. Tärkein anti lienee kuitenkin kokemusten ja käytänteiden jakaminen.

Myös paikallisyhdistys kulkee opettajan rinnalla. Paikallisyhdistys voi sopia jäsenyhdistysten kanssa työnjaosta muun muassa yhteysopettajakoulutuksen järjestämisessä. Työpaikan osaava yhteysopettaja on uuden jäsenen lähin linkki järjestöön.

Moni opettajayhdistys tarjoaa jäsenelle myös virkistystä. Vaasan paikallisyhdistyksen järjestämä perinteinen syysjuhla esimerkiksi kokoaa joka vuosi paikallisen rantaravintolan täyteen.

Maija-Leena Nissilä

Lue lisää:

Nope-koulutuksessa nuori opettaja saa vertaistukea ja tuhdin tietopaketin

Meidän porukka: Jäsenten äänenä päättäjille

Lue samasta aiheesta