Huomenta! – Moi! – Hei. – Hmh…
Wilma-viesti: Voiks tehä etänä?
– Ahaa, osa on etänä. Ottakaas koneet, minä tässä…
Näpyttelee: Ok! Avaan tehtävät. Kysy chatissä, jos on jotain!
– No niin, mukava nähdä! Mitä aloja täällä on tänään?
– Lähihoitaja. – Puuala. – Sähköasentaja.
– Jep! Oman alan vuorovaikutustilanteiden pohdinta. Kivasti tulee eri näkökulmia!
Classroom-viesti: Tein eilen noi kaikki vuorovaikutusjutut, niin voitko katsoa?
Näpyttelee: Vau! Hetki menee!
Mitä on vuo-vuo-ro-vaikutus?
Tämä on vähän vaikea minulle. Mitä on vuo-vuo-ro-vaikutus?
– Joo, minä selitän sulle ihan kohta…
Whatsapp: Lähetin sen työmaavideon. Saatko auki?
Näpyttelee: Video pyörii. Hyvin selostat asennusta!
Ovi käy.
– Lisää väkeä! Mitäs saisi olla? Niin, sulta puuttuu enää… Wilmassa lukee, että tehtävät 5 ja 6. Muistatko yhtään, mitä nää oli?
– Salee oon kyl tehny kaikki.
– Siis kaikki…?
– Mutta nyt hei sinulle, se vuo-ro-vaikutus! Esimerkiksi työpaikalla sinä puhut muiden ihmisten kanssa ja kuuntelet heitä. Se on vuorovaikutusta!
Chat: Palautin ekan. Riittääkö tää tänään? Pitää lähtee.
Näpyttelee: Ihan hyvä. Riittää varmaan!
– Mites teillä nämä oman alan vuorovaikutustilanteet? Ideoita?
– No, tossa puualalla ei oikestaan oo sellasia.
– Anteeksi opettaja, mikä on tilanne? Voitko selittää?
– Tilanne? Nyt on kuulkaa sellainen tilanne, että tunti loppuu tähän, mutta jatketaan. Tai laittakaa vaikka jotain viestiä!
Taru Lyly on ammatillisen oppilaitoksen viestinnänopettaja, joka odottaa paljon opettamisen ja oppimisen tulevaisuudelta.