Arno Kotro: Anteeksi vain, mutta palaan paperikirjaan

Otetaan alkuun pieni puolustuspuhe. En ajattele, että joskus olisi ollut vanhoja hyviä aikoja. Päinvastoin. Nykyään menee paremmin kuin ennen, puhuttiin sitten ihmisten eliniästä, terveydestä, koulutuksesta, tasa-arvosta, elämää helpottavista keksinnöistä tai melkein mistä vain.

Opiskelijoille näytän mielelläni tilastoja Hans Roslingin kirjasta Faktojen maailma. Ihmiskunta elää parempaa aikaa kuin koskaan.

 

Mutta ei kaikki uusi ole parempaa kuin vanha vain siksi, että se on uutta. Väitän esimerkiksi, että paperikirja on opiskelijalle monessa suhteessa parempi kuin digikirja.

Enkä ole ainoa, joka näin ajattelee. Kysyin asiaa opiskelijoilta, siis tältä diginatiiveiksi kutsutulta sukupolvelta, ja selvä enemmistö halusi printtikirjan.

Syytkin ymmärrän. Paperikirjasta kokonaisuudet hahmottuvat ja jäsentyvät kivasti, ainakin omissa oppiaineissani. Painettu kirja alkaa jostain ja se päättyy johonkin, toisin kuin loputtomat digirihmastot.

Jatkuva ruudun tuijottaminen rasittaa silmiä. Lukutapakin on helposti poukkoileva, kun vain parin klikkauksen päässä odottaa rajaton määrä sivustoja, jotka antavat tuhdimmat dopamiinipaukut kuin René Descartesin tieto-oppi.

Sitä paitsi niillä oppitunneilla, joilla käytetään paperikirjaa, on keskustelevampi tunnelma kuin digikirjan kanssa. Kun läppärin kannet ovat pystyssä, niistä tulee aita opiskelijoiden ja opettajan väliin, kontakti kärsii.

Kun läppärin kannet ovat pystyssä, kontakti kärsii.

 

Printtikirja helpottaa kotiväenkin elämää. Kun yritin yhdessä lukiota käyvän tyttäreni kanssa ihmetellä fysiikan saloja, ihmettelyksi se tosiaan jäi, kun availin vääriä linkkejä ja eksyin digihetteiköihin.

Onneksi lukiomme on yksityiskoulu, ja opettajat saavat vapaasti päättää, millaista materiaalia käyttävät. Minä päätin palata paperikirjoihin.

Monessa lukiossa paluuta ei ole. Ilmainen toinen aste vei tässä opettajien autonomian. Niin, siitä se pieni sana: entiseen verrattuna nyt on melkein kaikki paremmin.


Arno Kotro
on lukion opettaja ja Opetusalan eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja

Lue samasta aiheesta