Suomi nappasi kesällä nuorten biologian olympialaisissa kolme kunniamainintaa. Mitä tämä kertoo koulutuksemme tasosta?
Suomessa panostetaan biologiaan. Etenkin peruskoulussa oppiaineeseen liittyy paljon luonnossa ja koulun ulkopuolella oppimista, mikä selvästi motivoi oppilaita. Koulutus on hyvätasoista ja tasalaatuista, joten mistä tahansa lukiosta voi tulla kansainvälisissä kilpailuissa menestyviä opiskelijoita. Opettajana saan hyvän mielen, kun näen lahjakkaiden nuorten innostuksen ja ilon.
Millaisia tehtäviä kilpailijat ratkoivat?
Teoriakokeessa oli monipuolinen kattaus kysymyksiä biologian aloista, kuten systematiikasta, genetiikasta ja solumolekyylibiologiasta. Käytännön kokeissa opiskelijoiden piti muun muassa preparoida broilerin kaulaa ja siipeä sekä tunnistaa heinälajeja määrityskaavan perusteella.
Tänä vuonna Suomi jäi mitaleitta ensimmäistä kertaa 14 vuoteen. Miten opiskelijoita voisi auttaa palaamaan kärkisijoille?
Olin tänä vuonna kisamatkalla kymmenettä kertaa ja osallistuin myös joukkueen valmentamiseen. Mielestäni lukiolaisilla on nykyään yhä vähemmän aikaa omaehtoiseen biologian opiskeluun, koska heidän aikansa menee ylioppilaskirjoituksiin ja pääsykokeisiin valmistautuessa. Olen huolissani siitä, miten tämä prässi vaikuttaa innostukseen. Tilannetta voisi helpottaa, jos harrastuneisuutta tuettaisiin jo alakoulusta lähtien esimerkiksi luonto- ja tiedekerhoja järjestämällä.