Kisataival hioo valmennussilmää

Kilpailutoiminta syventää opettajien ammattitaitoa ja antaa välineitä uuden opetussuunnitelman toteuttamiseen.

Kisakonkariopettajia kannattaisi hyödyntää mentoreina uudistuneessa ammatillisessa koulu-tuksessa, ehdottaa Taitaja-toiminnasta opinnäytetyön tehnyt Tuija Auramo.

– Reformin myötä koulutuksessa painottuvat työelämälähtöinen oppiminen ja henkilökohtaiset opinpolut. Valmennusta tehneillä opettajilla on niistä vahva osaaminen, Gradia Jyväskylän ravintolapalvelujen lehtori sanoo.

Kisoihin tähtäävälle opiskelijalle tehdään työpaikoilla tapahtuvan oppimisen suunnitelma. Siinä huomioidaan niin yksilölliset vahvuudet kuin kehittämistarpeetkin. Työssäoppimispaikat ovat monipuolisissa yrityksissä, joissa myös arvioidaan opiskelijan osaamista.

 

Auramolla on takanaan pitkä taival kilpailu-toiminnassa. Sen innoittamana hän tutki restonomin ylemmän ammattikorkeakoulu-tutkinnon opinnäytetyössään, miten kokki- ja ravintola-alojen opettajat hyödyntävät Taitaja-toimintaa opetuksessaan.

Taitaja-toiminnassa mukana olevat opettajat kehittävät ammattitaitoaan monipuolisesti. He seuraavat oman alansa trendejä ja tuovat yrityksistä kouluille uusia ammattitekniikoita.

Olennaista on tunnistaa opiskelijan vahvuudet.

Auramo itse on käynyt imemässä oppia esimerkiksi Hilton-hotellin Galvin at Windows -ravintolassa Lontoossa, Altia Akatemiassa opiskelemassa juomasekoituksia ja Pauligilla kahvikoulutuksessa.

– Yhden kilpailun tuomarointia varten opiskelin puolitoista vuotta ranskaa.

Kilpailutehtävät pohjautuvat opetussuunnitelman kiitettävän tason tavoitteisiin. Taitotason hahmottaminen kehittyy opiskelijan harjoittelua seuratessa.

 

Kisatantereilla kasvaa huippuosaajia, mutta Taitaja-toiminta antaa valmiuksia ohjata myös kultaisen keskitien kulkijoita ja heikommista lähtökohdista ponnistavia opiskelijoita. Valmennussilmä hioutuu näkemään yksilölliset tarpeet.

– Työelämälähtöinen oppiminen vaatii opettajalta sen luotaamista, miten opiskelija voi kehittää taitojaan työpaikalla, Auramo selventää.

Olennaista on tunnistaa opiskelijan vahvuudet. Silloin lahjakkaimmat pääsevät kehittymään ja hauraammistakin kuoriutuu osaajia.

Auramolle on vuosien myötä kehittynyt hyvät verkostot niin huippuravintoloihin kuin niihin yrityksiin, joihin opiskelija voi mennä oppimaan työelämän perustaitoja.

– Aina pitää olla myös mahdollisuus työssäoppimiseen koulun sisällä, jos opiskelija ei ole vielä valmis työpaikalle.

Ammatillisen koulutuksen suomenmestaruuksista kisattiin Taitajassa toukokuun puolivälissä. Tapahtuma järjestettiin Tampereella.