”Ei pitäisi olla niin, että opintoja suoritetaan yötä vasten” – Opettajaopiskelijat kertovat venyvistä harjoittelupäivistä

Opettajaksi opiskelevat kertovat venyvistä harjoittelupäivistä, jotka sysäävät tieltään kaiken muun opiskelun. Opiskelijajärjestö Soolin kyselyiden mukaan opetusharjoittelujaksot voivat aiheuttaa opiskelijoille jaksamisongelmia.

Opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun kuormitus nousee tasaisesti esiin Suomen opettajaksi opiskelevien liiton Soolin kyselyissä, harjoittelupalautteissa ja opiskelijoiden yhteydenotoissa.

OAJ:n työhyvinvoinnin asiantuntijatyöryhmässä asian otti hiljattain puheeksi Soolin hallituksen jäsen Petra Pulli.

– Eri laitoksilla on varmasti vaihtelua, mutta kun käymme läpi valtakunnallisia kuulumisia, opetusharjoittelun kuormittavuus nousee yhdeksi yleisimmistä ongelmista, Pulli sanoo.

Soolin toiminnanjohtaja ja OAJ:n opiskelijatoiminnan asiantuntija Riku Oras vahvistaa, että opetusharjoittelun kuormitus nousee esiin aina, kun harjoittelun kokemuksista pyydetään palautetta.

– Esimerkiksi vuoden 2020 laajassa kyselyssämme se oli suurin löydös. Kaikkea ei voi yleistää, mutta selvälle osalle opiskelijoista harjoittelu tuo jaksamisongelmia, Oras sanoo.

Hänen mukaansa kyselyt ja palaute kertovat opetusharjoittelun ja muun opetuksen integroinnin ongelmista. Kaikkien yliopistojen opintosuunnittelussa ei välttämättä huomioida tarpeeksi hyvin sitä, että harjoittelujakson aikana ei muita opintoja ehditä juuri tekemään.

– Ei pitäisi olla niin, että opintoja suoritetaan yötä vasten, Oras toteaa.

Opiskelijoiden mukaan harjoittelupäivät venyvät, koska esimerkiksi harjoittelussa annettavien oppituntien suunnitteluun ei varata riittävästi aikaa.

Oppitunnin kirjallinen suunnitelma palautetaan ohjaavalle opettajalle etukäteen. Pullin mukaan opiskelijat kokevat, että heiltä odotetaan harjoittelun oppituntien suunnittelua melkeinpä minuutti minuutilta. Tällöin voi syntyä mielikuva, että yhtä huolelliseen suunnitteluun pitäisi pystyä tulevalla työurallakin.

– Voidaan luulla, että työmäärä on jatkossakin niin kohtuuttoman suuri, ettei se ole missään mielessä terveellistä pitkällä tähtäimellä. Harjoittelujaksoja pitäisi suhteuttaa vastaamaan paremmin sitä, mitä työ oikeasti on.

Pullin mukaan kyse ei ole siitä, etteivätkö opiskelijat ymmärtäisi harjoittelun merkitystä.

– Opiskelijat haluaisivat päinvastoin enemmän ja laadukkaampaa opetusharjoittelua.