Podcastissa saa sanoa

Keskustelun ja sanomisen tarve sai luokanopettajat Paavo Havulan ja Kai Bruunin tekemään podcastia, joka kertoo koulusta muutakin kuin virallisen totuuden.

Kumppanukset-juttusarjassa ystävät tai yhteistyökumppanit kertovat toisistaan ja siitä, mikä heitä yhdistää.

Kai Paavosta

Meillä on Paavon kanssa ollut semmoinen olo, että tavallisen riviopettajan ääni ei pääse julkisuudessa esiin. Paavo ehdotti minulle viime kesänä podcastin tekoa, ja jonkin aikaa mietittyäni sanoin, että mikäpä siinä.

Keskustelut opettajainhuoneessa jäävät usein pieneen piiriin ja siihen, että vaan valitetaan jostakin. Minä haluaisin hypätä urputusvaiheen yli – kun epäkohta on todettu, seuraavan portaan pitäisi olla käytännön teko tilanteen ratkaisemiseksi.

Kouluun liittyvä uutisointi on yleensä turhan kielteistä, ja minusta tuntui siltä, että siihen on pakko päästä väliin. Meillä on kuitenkin aivan erinomainen koulu! Esimerkiksi avoimista oppimisympäristöistä on kaivettu tarkoitushakuisesti epäonnistumisia, että saadaan klikkiotsikoita.

 

Opiskelimme yhtä aikaa opettajiksi Joensuussa. Paavo oli hulvaton seuramies, joka oli kaikessa mukana, ja hänen kanssaan minäkin rohkaistuin juttuihin mukaan. Toimimme myös tutorparina.

Paavon kanssa on aina kiva tehdä yhteistyötä. Me täydennämme toisiamme: minä tuon podcastiimme järjestelmällisyyden ja Paavo rentouden. Juuri rentoutta haluaisin oppia Paavolta.

Olen harrastanut kitaransoittoa, ja musaharrastuksen kautta minulla oli valmiina podcastin tekoon tarvittava äänityslaitteisto ja ohjelmistot. Olemme joutuneet hankkimaan ainoastaan yhden lisämikrofonin haastatteluja varten.

Haasteena äänityksissä on se, että saa kaiun pois. Olemmekin rakentaneet kaiutonta tilaa kotiolosuhteissa esimerkiksi parvisängyn alle.

 

Nyt korona ja etäopetukseen siirtyminen on teettänyt opettajilla valtavasti lisätyötä. Olen kouluttautunut verkkopedagogiksi, ja siirtyminen kävi itseltäni suhteellisen helposti.

Minua kiinnostaa se, mitä jää plakkariin, kun koronavaihe on ohitse. Ainakin tietotekninen osaaminen tulee olemaan opettajilla eri tasolla kuin nyt, ja ideoita jaetaan kollegoille innokkaammin.

 

Paavo Kaista

Olemme Kain kanssa tehneet töitä alakoulussa reilusti yli kymmenen vuotta, ja nyt teki mieli tehdä jotakin uutta. Tykkään kokeilla monia asioista ja kurkata uusien ovien taakse.

Kun alamme tekemään podcastia, käymme ensiksi läpi aihealueen ja sen, mitä kautta haluamme sitä lähestyä. Yhteensä alkusuunnittelu, äänitys ja materiaalin editointi vie viisi kuusi tuntia. Olemme nyt tehneet yhdeksän jaksoa, joissa on käsitelty esimerkiksi työn hyviä puolia, työntekoa ulkomailla, yhteisopettajuutta ja alan vaihtamista.

Olin 21-vuotias aloittaessani opettajaopinnot Joensuussa vuonna 2002. Silloin 28-vuotias Kai tuntui aikuiselta ja kypsältä – ajattelin, että tässäpä on viisas mies.

Olimme yhtä aikaa ainejärjestön hallituksessa ja meillä oli hyvä meininki. Kun tulin Lappeenrannan kautta pääkaupunkiseudulle töihin, aloimme taas pitää yhteyttä, ja Kaista tuli lapseni kummi.

 

Kaissa arvostan sitä, että hän ottaa asioista selvää ja hoitaa hommat jämäkästi. Podcastin teossa hän hallitsee tekniikan ja hoitaa huolella taustatyön. Haluamme mukaan myös tieteellistä näkökulmaa, niin että havaintomme eivät olisi pelkkää mutua.

Yksi opettajien helmasyntejä on se, että uhriudutaan ja ollaan marttyyreita. Me opettajat haemme myös usein konsensusta ja virkamiehinä mietimme, mitä uskallamme sanoa. Mekin päätimme heti aluksi, että emme ota esimerkkejä omasta koulustamme.

Tunnistan varovaisuuden myös itsessäni, mutta samalla kaipaan opettajilta rohkeampaa puhetta. Kaissa arvostankin sitä, että hän on aina sanonut rohkeasti mielipiteensä.

En pidä siitä, että Suomessa asetetaan opettajan harteille sankariviitta hokemalla, että olemme maailman parhaita opettajia. Opettajat ovat tunnollisia ja ottavat siitä paineita. Eivätkä kaikki opettajat ole suinkaan samanlaisia, kaikki meistä eivät tee työtä samalla intensiteetillä tai pieteetillä kuin toiset.

 

Podcastin tekeminen on minulle henkilökohtaista työnohjausta. Se on antanut minulle paljon lisää aineksia omaan ajatteluun, ja keskustelumme auttavat minut näkemään koulun asioita entistä laajemmin.

 

Kuuntele Oppitunnin keskeytys -podcast

Podcastit ovat internetissä julkaistavia äänitallenteita.

 

Kai Bruun

  • Luokanopettaja ja opetusharjoittelun ohjaaja.
  • Opettaa kakkosluokkaa Viikin normaalikoulussa Helsingissä.
  • Kotoisin Heinolasta.
  • Harrastaa maailman kiertämistä moottoripyörällä.

Paavo Havula

  • Luokanopettaja.
  • Opettaa ensimmäistä luokkaa Simonkallion koulussa Vantaalla.
  • Kotoisin Tohmajärveltä.
  • Harrastaa jenkkiautoja. Käy hirvimetsällä ja musakeikoilla.