Peukku lukiodiplomille: ”Uudistus pelastaisi taidekasvatuksen yleislukioissa”

Lukiodiplomilla voi jatkossa ehkä korvata yhden yo-kokeista. Tämä pelastaisi taidekasvatuksen tavallisissa lukioissa, sanoo kuvataiteenopettaja Elena Kotala.

Ei yhtään. Se on kuvataiteen lukiodiplomien määrä, jonka Elena Kotala on tänä lukuvuonna ohjannut Herttoniemen yhteiskoulussa Helsingissä. Lukiodiplomilla opiskelija voi osoittaa osaamisensa taito- ja taideaineissa.

Vielä jokunen vuosi sitten Kotalalla piti diplomien kanssa kiirettä. Sitten korkeakouluhaku uudistui siten, että ylioppilaskokeiden tuloksista saa aiempaa enemmän pisteitä.

Opiskelijat optimoivat jatko-opintomahdollisuuksiaan, mikä on Kotalasta täysin ymmärrettävää mutta katastrofaalista peruslukioiden taito- ja taideaineille, koska niistä ”ei suoranaisesti hyödy”.

Kotalan mielestä suuritöinen kuvisdiplomi kertoo opiskelijan sinnikkyydestä ja opiskelutaidoista siinä missä kirjoitettavatkin aineet: taiteellinen teos on suunniteltava ja toteutettava itse. Portfolioon raportoidaan ja arvioidaan oma prosessi.

Kuviksessa opiskellaan visuaalista kulttuuria laajasti. Vaikka visuaalisuus korostuu someaikakaudella, kuvaviestien tekemistä ja lukemista opetetaan lukioissa suhteellisen vähän.

– Kuvismaikkojen ammattitaito on alikäytetyimpiä ammattitaitoresursseja nykykoulussa.

 

Riemu onkin se tunne, jolla Kotala tervehtii opetusministeriön nimeämän työryhmän esitystä siitä, että lukiodiplomi voisi korvata yhden ylioppilaskokeen.

– Uudistus pelastaisi taidekasvatuksen yleislukioissa. Arvioinnissa tosin on roimasti kehitettävää, nykykäytännöt ovat kirjavat.

Samaa pohtii erityisasiantuntija Tuomo Laakso OAJ:stä.

– Kansallinen arvioinnin asiantuntijaverkosto on välttämätön, jotta arviointi olisi yhteismitallista korkeakouluvalintoja ajatellen. Korkeakoulut tarvitaan mukaan kehitystyöhön.

Koko maassa lukiodiplomeja tehtiin Opetushallituksen mukaan vuosina 2018–19 vähän vajaat 1 600 vuodessa. Kuvataide, liikunta ja musiikki olivat suosituimmat.

Diplomin voi tehdä myös liikunnasta, tanssista, teatterista, mediasta sekä kotitaloudesta ja käsityöstä. Selvityksen ehdotuksissa kotitalous vaihtuisi yrittäjyyden ja työelämäosaamisen diplomiksi, käsityö teknologian ja työelämäosaamisen lukiodiplomiksi. Lukiodiplomiselvitys on nyt lausuntokierroksella.