Perinteet elävät – ja Museoviraston materiaali auttaa tuomaan niitä kouluun

Kun nokialainen luokanopettaja Niina Vitikainen löysi Museoviraston kulttuuriperintöä käsittelevät oppimateriaalit, Alhonkylän koulun oppilaat intoutuivat leikkimään peiliä ja tervapataa myös välitunneilla.

Aineeton kulttuuriperintö… näkyy arjessa ja juhlissa tapoina, perinteinä ja taitoina. Esimerkiksi leikit voivat olla kulttuuriperintöä.

 

Perinteistä pitää puhua koulussa, koska… siten ylläpidetään omaa kulttuuria. Oppilaat itse tykkäävät pitää perinteistä kiinni. Esimerkiksi ekaluokkalaiset tietävät heti koulun aloittaessaan, kuinka koulussa käyttäydytään.

 

Museoviraston oppimateriaali… on todella monipuolista ja innostavaa niin opettajalle kuin oppilaillekin. Löysin sivuston pari vuotta sitten, kun aloin opettaa elämänkatsomustietoa ja tehdä siihen oppimateriaalia.

 

Opettaja voi… käyttää sivujen valmiita ohjeita, kuvia ja oppimateriaalipaketteja. Sivua voi hyödyntää myös tiedonlähteenä käsitteiden avaamisessa. Esimerkiksi sana kulttuuriperintö voi olla lapsille vaikea.

 

Omat oppilaani… ovat pelanneet Elävä perintö -visaa ja tehneet sanapilven suomalaisista perinteistä, joita he itse haluaisivat säilyttää. He innostuivat sanapilvestä niin, että halusivat minun tulostavan sen kaikille vihkoon. Kun käsittelimme monialaisissa opinnoissa vanhoja leikkejä, he halusivat leikkiä niitä myös välitunnilla.

 

Nykylapsille tärkeitä perinteitä… ovat monet tutut suomalaiset asiat, kuten hippaleikit, joulu, avantouinti ja suomalainen koulu. Oli ihana nähdä, että lapset arvostavat samoja asioita kuin me aikuisetkin.

Paketti ja wikiluettelo

  • Museovirasto on koonnut oppimateriaalipaketin elävästä aineettomasta kulttuuriperinnöstä.

  • Virasto ylläpitää myös Elävän perinnön wikiluetteloa, jota koululuokat voivat kartuttaa.