Kulturhörnan: Litteratur ger sammanhang

För klassläraren Anna Lindström är det lika viktigt att eleverna lär sig etik som att de lär sig läsa och skriva.

På väggen i klassrummet finns ett stort spindelnät av garn. Spindelnätet symboliserar webben och i nätet finns pappers- emojier och hälsningar av eleverna. Ibland dyker spindeln Korsis upp i form av en handdocka. Hen rensar bort skräppost och kollar att alla är snälla med varandra.

Idén till nätet fick Anna Lindström från boken Konstiga djur av Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore. Boken är nu en favorit i undervisningen, främst för att den berör viktiga teman så finurligt. Djuren bjuds in till en tävling om vem som är konstigast. Småningom ska eleverna få skriva om sig själva och om varför de är speciella.

– De får lyfta fram egenskaper de är stolta över och då behandlar vi självkännedom.

Anna tycker etik och sociala färdigheter är minst lika viktigt som att kunna läsa och skriva.

– Om man som barn inte får träna etik är det svårt att lära sig det som vuxen.

Anna har vuxit upp i ett hem där litteraturen var närvarande och hon säger att via litteraturen kan man förstå sammanhang.

En annan inspirationskälla är musik och drama. I Annas bokskåp bor också hunden Tassu, även hen en handdocka. Tassu dyker upp på lektionerna i finska.

– En del elever vågar kanske inte annars säga något på finska men när de gör det i en roll, eller när de talar med Tassu, som bara kan finska, så försvinner blygheten.

Anna Lindströms tips

En ögonöppnare
Jag fastnade för boken när vi hade ett projekt om konstnärer genom tiderna där vi började med Michelangelo och Da Vinci. Eleverna fick välja en konstnär som de gjorde en affisch om, och det blev uppenbart hur få kvinnor som framställs som världskonstnärer.
Jag gillar att boken lyfter fram väldigt olika personer, bland andra författaren Astrid Lindgren och människorättskämpen Malala. Jag värdesätter genustänk och jämställdhet och boken belyser det jag bland annat vill lyfta fram i mitt arbete för jämlikhet.
Elena Favilli och Francesca Cavallo: Godnattsagor för rebelltjejer: 100 berättelser om fantastiska kvinnor. Max Ström 2017.

En inspirationskälla
Jag såg Gullivers nya resor på Unga teaterns generalrepetition och har varit helt uppslukad av den sedan dess. Pjäsen handlar om aktuella frågor, särskilt om bemötande och hur vi reagerar på det som är okänt, ovisst och skrämmande. Jag fick många idéer för hur jag vill jobba med mina elever även om just de är för unga för att se pjäsen.
Unga teatern utarbetar dessutom pedagogiska material med många praktiska tips.
Gullivers nya resor. Unga Teatern, Lillklobb, Esbo. Spelas fram till 27 oktober 2018.

En framtidsplan
Jag sysslade tidigare ganska mycket med musik och amatörteater. Jag skulle gärna gå på fler konserter och hålla mig bättre uppdaterad om vad som är på gång men märker att tiden inte räcker till.
På senare år har det på fritiden blivit mest barnteater och ungdomsteater eftersom jag gärna tar med mina barn på olika evenemang. Just nu funderar jag fram och tillbaka om Hans och Greta passar mina barn.
Hans och Greta, Svenska teatern, Helsingfors. Premiär 27 oktober 2018.

Anna Lindström

  • Klasslärare i Finno skola i Esbo sedan 2001.
  • Undervisar klass 2B, en grupp med 13 barn. Är också timlärare i det valfria ämnet Hälsa och välmående som skolan erbjuder i årskurserna 4–6.
  • Bor i Sjundeå.