Arviointikriteereistä toivotaan helpotusta kuudennen luokan kevääseen – tavoitteita kuitenkin aivan liikaa

Parhaimmillaan kuudennen luokan arvosanojen kriteerit helpottavat opettajien työtaakkaa. Oppiainekohtaisia tavoitteita on opettajien mielestä kuitenkin aivan liikaa.

Kuudennen luokan kevät on opettajalle rankka. Sipoolaisen Lukkarin koulun luokanopettaja Eva-Stina Törnroos on tuskaillut monet kerrat, onko opettanut kaiken mahdollisen ja arvioinut oikein kunkin oppilaan osaamisen kaikissa oppiaineissa.

Uusilla kuudennen luokan lukuvuosiarvioinnin kriteereillä pyritään yhdenmukaistamaan ja helpottamaan arviointia.

Lukuvuotta arvioidaan paikallisessa opetussuunnitelmassa päätettyjen tavoitteiden pohjalta. Tavoitteet vaihtelevat oppiaineittain ja vuosiluokittain. Uudet kriteerit kuvaavat osaamisen tasoa arvosanoille 5, 7, 8 ja 9.

 

Kriteereissä riittää luettavaa, koska opetussuunnitelmassa on pitkä rivi tavoitteita eri oppiaineille. Törnroos kertoo, että erityisesti luokanopettajat ovat kauhistelleet tavoitteiden määrää.

– Yhdellä luokanopettajalla voi olla kymmenkunta eri oppiainetta ja jopa parisataa tavoitetta arvioitavanaan.

Törnroos toivoo, että seuraavassa opsissa tavoitteita olisi vähemmän. Yhteiset arviointikriteerit sen sijaan ovat hyödylliset. Niiden avulla oppilaat saavat tasa-arvoista arviointia ja opettajat selkeyttä omaan työhönsä.

Erityisesti vähimmäisosaamisen kriteerit ovat Törnroosin mielestä tarpeen. Yhdenvertaisuuden vuoksi on hyvä tietää, mitä kustakin aineesta pitää vähintään osata, jotta on valmis siirtymään yläkouluun.

– Jos osaaminen ei riitä, oppimista on tuettava ja opetettavaa ainetta treenattava lisää.

 

Yhteisillä kriteereillä on haettu helpotusta opettajan työhön, eikä niistä saisi Törnroosin mielestä tehdä liian suurta taakkaa. Hän kehottaa opettajia lukemaan kriteerejä yhdessä ja keskustelemaan niistä.

– Toivon, että työantajat järjestävät koulutusta, apua ja ohjeistusta kriteerien käyttöön.

Opetushallituksen valmistelemat kuudennen luokan lukuvuosiarvioinnin kriteerit ovat olleet lausuntokierroksella kommentoitavina myös verkossa. Uudistetut kriteerit otetaan käyttöön 1.8.2023 ja niitä sovelletaan ensimmäistä kertaa keväällä 2024.

 

Lue lisää:

Toisen asteen opiskelijoiden on oltava tasapuolisessa asemassa arvosanojen korottamisen osalta