Hanna Ottman: Varhaiskasvatuksen osaaminen on saatava kattoon kautta linjan

Pääkirjoitus 2.4.2019

Vähän aikaa sitten Suomi valittiin YK:n selvityksessä maailman onnellisemmaksi maaksi.

Ensimmäinen reaktioni uutiseen oli ilmeisen perisuomalainen: Älkää nyt huijatko. Miten melankolinen, tuppisuinen ja tiukkaa yksityisyyttä rakastava kansa olisi maailman onnellisin?

Hetken kuluttua kuitenkin melkein nauratti, kun tajusin, miten annoin yleisten mielikuvien ohjata ajatteluani.

Eiväthän onnellisuus ja melankolia tai yksityisyys ole vastakkaisia asioita.

Suomalaisessa kontekstissa ne taitavat päinvastoin kuulua yhteen ja kertoa vapaudesta olla omanlaisensa ja teeskentelemätön.

 

Uutinen suomalaisten onnellisuudesta herätti huomiota myös maailmalla. Esimerkiksi Varsovassa televisio uutisoi aiheen.

Uutisessa suomalainen haastateltava nosti yhdeksi onnellisuuden selittäjäksi koulutuksen ja muistutti muun muassa siitä, että koulutus mahdollistaa Suomessa sosiaalisen nousun.

 

Reilun viikon päästä on eduskuntavaalit.

Suomeen valitaan jälleen 200 ihmistä edustamaan kansaa ja tekemän isoja kansallisia päätöksiä. Tämä määrä kansanedustajia valitaan riippumatta siitä, kuinka moni tai kuka käy äänestämässä.

Äänestämisellä on kuitenkin merkitys lopputulokseen. Eduskuntavaaleissakin yksi ääni voi ratkaista, kenet valitaan ja kuka jää pois.

Ja sillä, keitä eduskunnassa on, on suuri vaikutus politiikan päätöksiin.

Ilman vahvaa koulutusta onnellisuutemme tuskin säilyy lähelläkään nykytasoa.

Yksi tärkeimmistä suomalaisiin vaikuttavista päätöksistä ovat koulutuslinjaukset.

Tämän lehden lukijoille on tuttua, millaista jälkeä tulee, kun koulutuksesta leikataan.

Ei tarvitse kuin ajatella vaikkapa ammatillisen koulutuksen päätöksiä viime vuosilta.

 

OAJ on kampanjoinut sen puolesta, että kaikki puolueet ja ehdokkaat näkisivät, että koulutuksen ongelmien selättäminen on Suomen ongelmien selättämistä.

Kaikki suurimmat yhteiskunnan haasteet saavat ratkaisun välineet koulutuksesta – syrjäytymisen estämisestä ilmastonmuutokseen, turvallisuuteen ja kilpailukykyyn asti.

Ilman vahvaa koulutusta onnellisuutemme tuskin säilyy lähelläkään nykytasoa.

 

Sillä on väliä, äänestätkö sinä ja äänestänkö minä.

OAJ:n verkkosivuilla on useiden opettajataustaisten ehdokkaiden esittelyt.

Jos emmit, ketä äänestät, käy katsomassa, sopisiko joku kollega edustajaksesi. Oaj.fi:ssä ehdokkaat kertovat itselleen tärkeimmistä näkemyksistä, ja lisäksi sieltä löytyvät linkit ehdokkaiden omille kanaville.

Mainioita vaaleja kaikille!

 

Hanna Ottman

hanna.ottman@oaj.fi

Twitterissä @HannaOttman

 

toimittajalta

Osaaminen kattoon kautta linjan

Jututin kahta varhaiskasvatuksen opettajaa, joista toinen on sosionomi ja toinen kasvatustieteen kandidaatti. Molemmat ovat vahvistaneet osaamistaan työuransa aikana. Sosionomi on kouluttautunut esi- ja alkuopetukseen, kasvatustieteen kandi on suorittanut erilliset erityisopettajaopinnot ja tekee nyt maisteriopintoja.

OAJ yhdistää koulutustaustasta riippumatta kaikki varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat sekä päiväkotien johtajat. Osaamistason nosto on ollut OAJ:lle tärkeää, ja varhaiskasvatuslain myötä se on myös toteutumassa.

Kun päiväkodinjohtajilta tulevaisuudessa edellytetään varhaiskasvatuksen maisterin tutkintoa, olisi tärkeää, että kaikki varhaiskasvatuksen opettajat pääsisivät halutessaan suorittamaan maisteriopintoja.

Riitta Korkeakivi

Lue samasta aiheesta