Hanna Ottman: Merkitys luo motivaatiota

18.9.2018

Elinkautista istuva vanki kertoo Hesarissa, ettei ollut nuorena kertaakaan kiinnostunut osallistumaan yhteiskuntaan.

Oman lapsen kasvaessa hän kuuli lapsille puistossa jaettavasta ilmaisesta lounaasta. Se nostatti tunteen, että haluaa osallistua tällaisen yhteiskunnan rakentamiseen.

Nyt hän opiskelee vankilasta käsin ammattikorkeakoulussa ja valmistuu pian.

 

Meitä vaivaa merkityksettömyys, sanoo professori vaikuttajille suunnatun Sivistysakatemian koulutustilaisuudessa.

Yltäkylläisyydessä ei tarvitse keskittyä elossa pysymiseen ja välttämättömyyksiin, vaan energiaa riittää kuorrutuksiin. Jos yltäkylläisyydessäkin tärkeintä on varallisuuden kasvattaminen ja taloudellinen kasvu, elämästä katoaa merkitys.

Professorin mukaan tarvitsemme hyvyyttä, totuutta ja kauneutta – jotakin itseämme suurempaa, mikä antaa elämään merkityksen ja toivon.

 

Tulevina vuosina Suomessa pitää päättää monista asioista.

On löydettävä ratkaisut jatkuvaan oppimiseen, yhdenlaisten töiden katoamiseen ja toisenlaisten nopeaan syntymiseen, kansainvälistymiseen, digitalisaation tuomaan murrokseen, työvoimatarpeen ja työntekijöiden osaamisen kohtaamiseen sekä keinot eriarvoistumista ja yhteiskunnan polarisaatiota vastaan. Listaa voisi jatkaa lähes loputtomasti.

 

Sekä vangin että professorin huomiot osuvat monella tavalla ratkaisujen ytimeen.

Ilman suurta kuvaa, merkitystä ja toivoon perustuvaa näkyä ihminen ei motivoidu. Ja kun motivaatio katoaa, katoavat luovuus, yritteliäisyys, yhteen hiileen puhaltaminen ja lopulta tekemisen ilo.

Kun on kova halu vesille, laiva rakentuu lähes itsestään.

OAJ julkistaa eduskuntavaalitavoitteensa lokakuun alussa.

Valtion ja kuntien päätökset siitä, millaista koulutusta, osaamista ja sivistystä Suomi tarvitsee, ohjaavat vahvasti sitä, millaisessa yhteiskunnassa elämämme tulevaisuudessa.

Tavoitteena täytyy olla yhteiskunta, jonka rakentaminen motivoi. Professorin mukaan tällainen yhteiskunta rakentuu sivistyksen varaan.

 

Johtamiskoulutuksessa kerrotaan usein esimerkki motivoinnista: jos haluat, että rakennetaan laiva, opeta rakastamaan purjehtimista.

Kun on kova halu vesille, laiva rakentuu lähes itsestään ja kaiken lisäksi nopeasti. Siitä jopa tulee paras mahdollinen. Merkitys ja motivaatio auttavat etsimään ratkaisuja.

 

Kuulostaa sivistykseltä. #koulutusratkaisee

 

Hanna Ottman

hanna.ottman@oaj.fi

Twitterissä @HannaOttman

 

Toimittajalta

Tulevaisuus tehdään yhdessä

Vaalitaan kotijärven puhdasta vettä, tutkitaan D-vitamiinin saantia ja tuotetaan kouluun aurinkoenergiaa.

Minulla on ilo esitellä tässä lehdessä kolme lukion ja korkeakoulun yhteistyöprojektia, joissa tehdään tulevaisuutta. Oppiminen on astunut aimo askeleen tiedon tankkaamisesta kohti tieteen tekemistä ja aktiivista kansalaisuutta.

Lukioiden ja korkeakoulujen vilkastuneessa yhteistyössä näyttää olevan ainoastaan voittajia.

Korkeakoulu harjoittaa lukiolaiset rakentamaan tietoa, joka ei ole uskoa eikä mututuntumaa. Lukion opettajat saavat opetukseensa lisämaustetta ja pääsevät päivittämään tietämystään uusista tutkimustuloksista.

Korkeakoulut pääsevät esittelemään tarjontaansa ja saavat kiinnostuneita hakijoita. Lukiolaisten omakin tulevaisuus kirkastuu.

Tiina Tikkanen