Hanna Ottman: Educassa elämän maku

8.1.2019

Vuoden taituttua huomaan odottavani Educa-messuja. Tänä vuonna teemana on Opettaminen – viestintää ja vuorovaikutusta!

Messukatalogin selaaminen saa pieneen epätoivoon: Tunti tunnin perään on ohjelmaa, jonka juuri haluaisin seurata. Tottakai haluan pohtia, ”Mitkä ajattelun taidot ovat nykytyössä tärkeimpiä? Miten pidetään huolta ajattelun laadusta jatkuvasti muuttuvassa maailmassa?”.

Samoin pitää päästä lauantain tulevaisuusherättelyyn: ”Mitä opettaisin lapselleni, joka ei ole vielä syntynyt? Olemmeko tarpeeksi rohkeita suunnittelemaan koulutusta viiden, 10 tai 20 vuoden päähän?”.

Selvää on, että en ohita keskustelua perusopetuksen vuosityöajasta ja olen paikalla, kun puhutaan kolmiportaisesta tuesta. Oppilasarvioinnista, uudesta lukiolaista ja työhyvinvoinnistakin haluan kuulla.

 

Tapahtumalavoilla käsitellään myös median ja erityisesti digitaalisen ja sosiaalisen median merkitystä.

Ne vaikuttavat ajatteluun, aivotoimintaan ja käyttäytymiseen, mikä tulee monessa ohjelmassa esiin. Eiköhän jokaisella teilläkin tätä lehteä lukevalla ole kokemuksia siitä, mitä ne tuovat hyvässä ja pahassa opettajan ja esimiehen työhön.

Aihe on tärkeä, ja on hienoa, että myös lasten mediakasvatus saa huomiota. Educassa muun muassa julkistetaan Aikakausmedian Lasten lehtikone. Sillä voi tehdä jo päiväkodissa digitaalisesti omaa printtilehteä ja harjoitella samalla leikin avulla tunne- ja vuorovaikutustaitoja.

Ovatko puolueet ymmärtäneet, että opettajia pitää kuunnella ja huolehtia, että kaikilla koulutusasteilla keskitytään oikeisiin asioihin ja saadaan oikeat resurssit?

Educan teemat ovat enemmän kuin Educan teemoja. Ne heijastavat melko hyvällä osuvuudella keskustelua sekä omalla alallamme että yhteiskunnassa. Nyt on selvästikin aika keskustella, miten Suomessa säilyy hyvinvointi ja varmistetaan arvokkain omaisuus, sivistys.

Haluan kuulla, miten selvästi päättäjät tämän tajuavat. Educan lauantain Suuri koulutuskeskustelu tarjoaa tähän poikkeuksellisen hyvän mahdollisuuden. Läsnä ovat kaikkien eduskuntapuolueiden puheenjohtajat.

Ovatko he ymmärtäneet, että opettajia, tutkijoita ja heidän esimiehiään pitää kuunnella ja huolehtia, että kaikilla koulutusasteilla keskitytään oikeisiin asioihin ja saadaan oikeat resurssit?

Mennään kuuntelemaan, tehdään johtopäätöksiä ja koetetaan vielä vaikuttaa muutaman kuukauden ajan siihen, että meillä olisi koulutusmyönteinen eduskunta ja hallitus seuraavat neljä vuotta.

 

Innostavaa, levollista, haastavaa ja onnellista uutta vuotta sinulle!

 

Hanna Ottman

hanna.ottman@oaj.fi

Twitterissä @HannaOttman

 

Kirjoittaja on Aikakauslehtien liiton hallituksen jäsen.

 

toimittajalta

Tule raatiin, tehdään huippulehti

Millainen Opettaja-lehden pitäisi olla, jotta se palvelisi paremmin juuri sinua? Mistä haluaisit meidän ottavan selvää? Millaisten juttujen äärellä viihdyt?

Nyt on hyvä tilaisuus vaikuttaa, sillä uudistamme Opettaja-lehteä ja kokoamme uudistuksen pohjaksi uudenlaisen lukijaraadin.

Haluamme rakentaa lehdestä entistä kiinnostavamman, houkuttavamman, paremmin tietoa välittävän ja jäseniä tukevan.

Raati toimii Facebook-ryhmässä helmikuun alusta toukokuun loppuun. Ohjeet raatiin hakemiseen löydät osoitteesta opettaja.fi.

Teemme alkuvuodesta lisäksi lukijakyselyn, johon toivomme mahdollisimman monen vastaavan.

Heta Lievonen