Tiepo-ryhmä puolustaa opettajien mahdollisuutta tutkimuksen tekoon – ”olisi hyvä, että opettaja saa itse päättää”

Yliopisto-opetus on tärkeää, mutta Mika Mattilan mielestä opettajat tarvitsevat aikaa myös tutkimuksen tekemiseen.

Yliopisto-opettaja Mika Mattila on mukana Yliopistojen opetusalan liiton YLLin Tiepo-ryhmässä, joka haluaa löytää yliopistonopettajien työsuunnitelmaan mahdollisuuksia myös tutkimuksen tekemiselle.

Mika väitteli matematiikasta vuonna 2015 ja on kiinnostunut myös tutkimuksesta.

– Matematiikassa minua kiehtoo se, että siinä saa haastaa itseään jatkuvasti ja aina löytyy uusia ongelmia ratkaistavaksi.

Tiepo-ryhmäläisten suunnitelmissa on tehdä tiedettä ja tutkimusta koskeva kysely YLLin jäsenille. Siinä selvitettäisiin, millaisia mahdollisuuksia opettajilla on tutkimukseen tällä hetkellä ja miten niitä voitaisiin parantaa.

Mikasta olisi hyvä, että opettaja saa itse päättää, haluaako hän tutkimusaikaa vai ei.

– Tutkimukseen suuntautuvilla olisi opetusta hiukan vähemmän kuin muilla.

Tiepo-ryhmä puhuu tutkimusperusteisen opetuksen puolesta. Tiedettä ja tutkimustietoa on hyödynnettävä entistä laajemmin päätöksenteossa ja työelämässä.

 

Vuodenvaihteessa Mikan työelämässä koittaa iso muutos, kun Tampere3 yhdistää Tampereen yliopiston, ammattikorkeakoulun ja Tampereen teknillisen yliopiston.

Matematiikka tulee osaksi isoa informaatioteknologian ja viestinnän tiedekuntaa, joka on yksistään Vaasan yliopiston kokoinen.

– Henkilöstö on luvattu ottaa mukaan miettimään, miten meidän tieteenalayksikkömme organisoidaan. Moni asia askarruttaa mieltä, mutta ilmapiiri on toiveikas, ja uudessa rakenteessa nähdään myös mahdollisuuksia, Mika kertoo.

Mika Mattila

Matematiikan yliopisto-opettaja Tampereen teknillisessä yliopistossa. TTY:n lehtoriyhdistyksen hallituksen varapuheenjohtaja. Edustaa YLL:n Tiepo-ryhmässä tekniikkaa ja luonnontieteitä.

Tiepo-ryhmä

Yliopistojen opetusalan liiton tiedepoliittinen työryhmä aloitti toimintansa tämän vuoden alussa ja sai kutsumanimekseen Tiepo. Ryhmän tehtävänä on linjata OAJ:n tiedepolitiikkaa.