Tämä toimii: ”Yllätyin siitä, että puhelimien ja tietokoneen vilkuilu jäi”

Helsingin Kallion lukion median tuntiopettajana työskennellyt Tuomas Kaseva kokeili, mitä seuraa, kun opiskelijat istuvat pulpettijonojen sijaan piirissä. Seuraukset yllättivät iloisesti.

Pulpettijonojen vaihtaminen piirissä istumiseen lisäsi opiskelijoiden keskustelua ja läsnäoloa. Millainen tilanne oli aiemmin?

Opiskelijat olivat tunneilla jotenkin aiempaa passiivisempia. Oppiaineena media on kuitenkin hyvin keskusteleva. Ajatuksena on, että pohdimme opiskelijoiden omaa mediankäyttöä ja tarkastelemme yhdessä erilaisia median ilmiöitä. Muutamat opiskelijat toki osallistuivat, mutta puhe jäi yksittäisiksi kommenteiksi. Keskustelu ei lähtenyt lentoon.


Miten tulit miettineeksi istumajärjestyksen rukkaamista?

Mietin, voisiko se tavanomainen jonomainen istumajärjestys olla yksi syy vaisuuteen. Siinähän opiskelijat puhuvat toistensa selille. Olin aiemmin opettanut mediaa luokassa, jossa oli vapaampi istumajärjestys, ja minusta keskustelu oli siellä hieman vireämpää.

Vuodenvaihteessa kesken jakson päätin kokeilla, mitä seuraa, kun ryhmittelen pulpetit U:n muotoon. Helmikuussa vein kokeilua vielä pidemmälle ja siirsin pulpetit luokan seinustoille. Opiskelijat istuivat piirissä ilman pulpetteja. Kirjoitustöiden ajaksi he siirtyivät pöytiensä ääreen.

 

Muutos oli käsittämättömän suuri.


Mitä uudesta istumajärjestyksestä seurasi?

Muutos oli käsittämättömän suuri. Puhe porisi aivan uudella tavalla. Minun ei tarvinnut ylläpitää keskustelua, ja mukaan tuli myös opiskelijoita, jotka olivat olleet aiemmin hiljaa.

Eniten yllätyin siitä, että puhelimien ja tietokoneen vilkuilu jäi. Jo U-muodostelma pulpetteineen vähensi puhelimen käyttöä, mutta piirissä istuminen lopetti sen miltei kokonaan. Kukaan ei kehdannut avoimesti roikkua puhelimella.

Odotin, mitä opiskelijat tuumaavat uudesta järjestyksestä, mutta kukaan ei sanonut mitään. Yhtään valitusta en kuullut.

Uskon, että etenkin U-muodostelma sopii muihinkin oppiaineisiin, ja sitä toki jonkin verran käytetäänkin. Ryhmäkoko tosin voi rajoittaa. 30 pulpettia tuskin mahtuu kaareen tavalliseen luokkahuoneeseen. Piiri ilman pulpetteja taas voi olla hankala, jos pitää käyttää paljon tietokonetta tai oppimateriaaleja. Kannustan kyllä kokeilemaan sitäkin.

 

Onko sinulla tai työpaikallasi hyvä käytäntö, josta voisi olla kättä pidempää kollegoillekin? Vinkkaa meille: jemina.michelsson@oaj.fi. Aihekenttään otsikko Tämä toimii.