Miten taitavista ammattilaisista tehdään opettajia?

Ammatillinen opettajuus muuttuu vauhdilla. Ammatillisen opettajakorkeakoulun yliopettaja Kirsti Vänskä kertoo, miten opettajankouluttaja ohjaa opiskelijoitaan uuteen suuntaan.

Millaisia opiskelijoita teillä on?

Meillä voi opiskella ammatilliseksi opettajaksi, erityisopettajaksi ja opinto-ohjaajaksi. Opettajan pätevyyttä tulevat hakemaan esimerkiksi sairaanhoitajat, insinöörit ja taidealojen ammattilaiset. Hakijoiden keski-ikä on 40 vuotta, ja opinnot kestävät 1–2 vuotta.

 

Miten opettajaopiskelijat saavat tuntuman oppijoiden maailmaan?

Opintojen aluksi opettajaopiskelijat tutustuvat oppilaitokseen toimintaympäristönä ja siihen, mitä on oppijan ja opettajan arki. Sen jälkeen he hahmottavat paremmin, mitä heidän pitää oppia.

 

Mitä ammatillisen koulutuksen reformi vaatii opettajankoulutukselta?

Reformi muuttaa opettajan työtä ohjaajan, valmentajan sekä oppimispolun ja urasuunnittelun rakentajan työksi, ja opiskelijoita pitää viedä siihen suuntaan.

 

Millainen pedagogiikka toimii aikuisten kanssa?

Käytämme työparini kanssa paljon flippaamista eli käänteistä opetusta. Siinä opiskelijat tutustuvat uusiin asioihin ensin pienissä oppimispiireissä, minkä jälkeen teeman käsittelyä syvennetään yhteisissä ohjauspäivissä.

 

Millaisia kysymyksiä opetusharjoittelun aikana herää?

Aika moni huomaa tarvitsevansa lisäoppia siitä, kuinka kohdata ja tukea erilaisia oppijoita ja miten oppia rakentamaan mielekkäitä verkkokursseja.

 

Miten oma opinpolkusi antaa eväitä opettajankouluttajana toimimiseen?

Valmistuin aikanaan sairaanhoitajaksi, kätilöksi ja terveydenhoitajaksi. Siitä tie vei yliopistoon, ja väittelin terveystieteistä 2012. Olen nähnyt työntekoa ja opiskelua monelta kantilta, ja se auttaa ymmärtämään opiskelijoiden yksilöllisiä oppimisprosesseja ja oppimisen erilaisia toimintaympäristöjä.

 

Ammatilliset opettajapäivät 13.–15.9.2019 Tuusulassa. Teemana muuttuva ammatillinen opettajuus.