Kumppanukset-juttusarjassa ystävät tai yhteistyökumppanit kertovat siitä, mikä heitä yhdistää.
Tomi Oravala
”Musiikki yhdistää kaikkia kansoja”
Olemme Susannan kanssa kumpikin musiikinopettajia Turun normaalikoulussa, minä alakoulussa ja hän yläkoulussa ja lukiossa. Toimin täällä kahdeksatta vuotta, ja luokassani käy vuosittain 300 luokanopettajaopiskelijaa tekemässä opetusharjoitteluaan.
Monikulttuurisuus on koulumme erikoisuus. Koulussamme puhutaan yli 50:tä kieltä ja kulttuureita on sen mukaisesti. Musiikki kuitenkin yhdistää kaikkia kansoja.
Mietimme Susannan kanssa, miten voisimme auttaa yhteisöä täällä Varissuolla. Päätimme perustaa kouluorkesterin.
Toiminta voitiin aloittaa apurahoilla, jotka Monikulttuurinen musiikkikasvatus -yhdistys sai Varsinais-Suomen kulttuurirahastolta ja Turun kulttuurilautakunnalta. Apurahoilla voitiin palkata soitonopettajat vuodeksi ja hankkia puhallinsoittimet, jotka lapset saavat lainaksi.
Tällä tavalla orkesteriharrastuksesta saatiin lapsille täysin maksuton. Näin siihen voivat osallistua niidenkin perheiden lapset, joilla ei ole harrastuksiin muuten taloudellisia mahdollisuuksia.
Turun normaalikoulu tarjoaa orkesterille tilat. On hienoa, että toimintaa voi järjestää tutussa ja helposti saavutettavassa paikassa.
Meidän on tarkoitus juurruttaa Susannan kanssa Varissuon iloiset puhaltajat V.I.P. pysyväksi osaksi alueen koulukulttuuria.
On harvinaista, että koulussa on musiikinopettajakollega. Susannan kanssa voimme jakaa sekä ilot että surut.
Meillä on erilaiset aikataulut, mutta kannustamme toisiamme ja jaamme ideoita. Olemme nyt yhdistäneet kaikki ylimääräiset voimamme yhteiseen orkesterihankkeeseen.
Susanna on ihmisenä innostava ja inspiroiva. Käytämme hänen kanssaan pitkälti samoja opetusmenetelmiä, ja meillä on samanlainen arvomaailma ja oppimis- ja työrauhakäsitys. Tämä helpottaa oppilaiden siirtymistä alakoulusta yläkouluun. Oppilaat tietävät, miten musiikinluokassa ollaan ja miten soittimia kohdellaan.
Susanna Mäkinen
”On ollut mahtavaa nähdä oppilaiden ilo”
Tomi oli tutoropettajanani, kun aloitin työni Turun norssissa. Olen saanut häneltä alusta asti niin teknistä kuin opetuksellistakin tukea. Nyt kolmatta vuotta jatkuva yhteistyö on ollut kasvattavaa.
Koulussamme on paljon positiivista intoa ja tahtoa ja mukava meininki musiikin suhteen. Kaikilla ei kuitenkaan ole ollut mahdollisuuksia harrastuksiin.
Tuntuukin kivalta, että voimme tuoda kouluun vapaa-ajan toimintaa sekä mahdollisuuden yhteissoittoon. Orkesteri ja yhdessä soittaminen ovat olleet kantavia voimia omassa lapsuudessani.
Orkesterin soittotunnit ovat nyt lähteneet hyvin alkuun. Koulussa on ollut positiivinen pöhinä viime viikkoina.
On ollut mahtavaa nähdä lasten ilo, kun he ovat saaneet soittotunneilla ensimmäisen kerran äänen omasta soittimestaan.
Orkesteri aloittelee yhdessä soittamista nyt syksyllä, ja siinä opettelussa kestää varmasti aikansa.
Kun Tomi mainosti koulussa orkesteria, mukaan ilmoittautui 98 alakoululaista. Myös naapurikoulusta tuli kiinnostuneita. Koska paikkoja oli vain 20:lle, ne arvottiin oppilaiden kesken.
Meillä on nyt orkesterissa monenlaisia lapsia. Toivomme Tomin kanssa, että jatkossa Varissuon eri-ikäiset oppilaat voisivat soittaa yhdessä ja yhteisöllisyys voisi kasvaa.
Arkemme koulussa on hyvin hektistä. Näemme kuitenkin Tomin kanssa toisiamme luokkiemme välisen studion ikkunan läpi. On voimaannuttavaa nähdä, että toisessa luokassa pidetään tuntia samalla sykkeellä.
Arvostan, miten Tomi opettaa rautaisella ammattitaidolla, hyvällä tunnelmalla ja organisoidusti suurta määrää oppilaita sekä valtavaa joukkoa luokanopettajaopiskelijoita joka vuosi. On hienoa nähdä, miten oppi siirtyy eteenpäin.