Kovat ja pehmeät samassa paketissa – paikallisyhdistys hoitaa tiukkoja sopimusasioita ja järjestää rentoa yhdessäoloa

Merkittävä osa OAJ:n jäsenten edunvalvonnasta tehdään jokaisen opettajan omassa paikallisyhdistyksessä. Lahdessakin opettajayhdistys hoitaa sekä tiukkoja sopimusasioita että tilaisuuksia rentoon yhdessäoloon.

Sääntömääräiset asiat. Kymmenen kokousta vuodessa. Paperit nippuun ja pikkujoulut.

On varmaa, että jossakin päin yhdistysten luvattua maata Suomea toimitaan tälläkin kaavalla. Kuitenkin Lahden opettajien ammattiyhdistyksessä ympäröivään maailmaan ja jäsenten todellisuuteen pyritään reagoimaan edellisvuodelta kopioituja esityslistoja aktiivisemmin.

– Meillä on tosi aktiiviset toimikunnat, jotka järjestävät opettajia kiinnostavaa toimintaa. Olemme järjestäneet paljon kulttuuriin, liikuntaan ja retkeilyyn liittyviä tilaisuuksia. Sen olemme yhdessä päättäneet, että kaikista aiheista juuri nyt eniten panostamme työhyvinvointiin. Se on ollut jäsenistön selkeä toive, LOAY:n puheenjohtaja Leena Kalliolehto kertoo.

 

Hyvinvoinnin edistämiseksi yhdistys järjestää myös tilaisuuksia, joita kohdennetaan Lahden eri kouluihin niiden ajankohtaisten tarpeiden mukaan.

– Näihin tapahtumiin olemme kutsuneet kasvokkain keskustelemaan myös hallinnon edustajia. Tilaisuuksien teemat ovat kummunneet jostakin muutostilanteesta, kuten vaikkapa kaupungin säästötavoitteiden vaikutuksista, varapuheenjohtaja Petra Lonka kertoo.

Tilaisuuksissa on keskusteltu esimerkiksi sisäilmaongelmista tai, kun ongelma on paikallisesti ilmennyt, muun muassa oppimisen tuen suunnittelusta.

Työnantajien ja opetushallinnon edustajiin on haluttu pitää avoimet ja hyvät välit.

Lahtelaiset haluavat asioiden toimivan yhtä hyvin käytännössä kuin paperilla.

Työhyvinvoinnille on nimitetty yhdistyksessä oma toimikuntansa, jonka työhön osallistuu myös kaupungin sivistyspuolen työhyvinvointivaltuutettu, joksi Lahdessa työsuojeluvaltuutettua kutsutaan.

Yhdistystä työpaikoilla edustavien koulujen yhteysopettajien ja yhdistyksen hallituksen välisen viestinnän sujuvuuden varmistamiseksi lahtelaiset nimittävät hallituksesta yhteysopettajavastaavan. Idea lienee hyvä, sillä Lahdessakin yhteysopettajia on kymmeniä. Ylipäänsä kuulostaa siltä, että lahtelaiset haluavat asioiden toimivan yhtä hyvin käytännössä kuin paperilla.

 

Kaikkein helpoin asia opettajille ei ole ollut pohdinta työaikajärjestelmän uudistamisesta tai vuosityöajan kokeilusta. Lahti on yksi kolmesta kaupungista, jossa perusopetuksen vuosityöaikakokeiluun päätettiin lähteä mukaan. Asiasta päättäessään paikallisyhdistys edellytti, että siitä järjestetään mahdollisissa kokeilukouluissa äänestys koulujen opettajien keskuudessa.

– Seuraamme tiiviisti, miten kokeilu lähtee pyörimään. Kokeilua varten perustetussa ohjausryhmässä on tietenkin myös yhdistyksemme edustus, kertoo yhdistyksen sihteeri Jukka Kalliolehto.

 

Leena Kalliolehdon mukaan yhdistyksessä yli koulu- ja opettajaryhmärajojen tapahtuva toiminta auttaa alan ja kentän kokonaiskuvan hahmottamisessa. Siksi kollegoihin tutustutaan viihteellisemmänkin verkostoitumisen parissa. Tänäkin vuonna lahtelaisopettajat polkaisevat lukuvuoden käyntiin Open Stage -illassa syyskuun lopulla. Viime vuonna tapahtumassa soitti kuusi opettajista koostuvaa bändiä.

– Opettajista löytyy ihan mahtavia esiintyjiä, kun heille vain tekee tilaisuuden, Leena Kalliolehto sanoo.

Näistä koostuu OAJ

  • Neljä valtakunnallista piiriä: OAJ:n Yleissivistävät Opettajat OAJ-YSI, OAJ:n Ammatilliset Opettajat OAO, Lastentarhanopettajaliitto LTOL ja Yliopistojen Opetusalan Liitto YLL.

  • Opiskelijajärjestö Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ja eläkkeellä olevien Opetusalan Seniorijärjestö OSJ.

  • Seitsemän eri alojen ammatillisten opettajien valtakunnallista yhdistystä sekä Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat OPSIA ja Finlands Svenska Lärarförbund FSL.

  • 17 alueyhdistystä, joiden jäseninä on 283 paikallisyhdistystä, ja niiden alla 371 oppilaitos- tai jäsenryhmäkohtaista yhdistystä.

  • 37 pedagogista opettajajärjestöä.