Innostus tarttuu ja tieto kulkee – yhteysopettajan tehtävä on antoisa ponnahduslauta järjestötoimintaan

Henkilökohtainen yhteydenotto on paras keino saada uusia jäseniä, sanoo yhteysopettaja Piia Kohonen.

Hei, milloin voitaisiin jutella?”

Näin Piia Kohonen aloittaa, kun työpaikalle on tullut uusi opettaja, joka ei ole OAJ:n jäsen.

Piia on OAJ:n yhteysopettaja, jonka yksi tärkeimmistä tehtävistä on innostaa opettajia liittymään ammattijärjestöön. Hänen mielestään vapaamuotoinen keskustelu ja se, että on itse helposti lähestyttävä, toimivat parhaiten.

– Kerron potentiaaliselle jäsenelle jäseneduista. On tärkeää mainita konkreettisia esimerkkejä juuri tälle opettajalle sopivista jäsenyyden hyödyistä. Annan tietoa, mutta en painosta. Tarvittaessa autan jäseneksi liittymisessä.

Piia uskoo esimerkin voimaan. Innostus saattaa tarttua muihinkin, kun on itse innostunut ja osallistuu erilaisiin tapahtumiin ja jäseniltoihin.

Piia työskentelee ammatillisena opettajana ja erityisopettajana Valkealan opistossa Kouvolassa. Ammatilliset opettajat saattavat kuulua johonkin toiseen ammattiliittoon, ja vanhan tutun liiton jättäminen voi olla vaikeaa.

Liittymisen jälkeen Piian tavoitteena on pitää jäsen tyytyväisenä.

– Opettajan pitää saada kokea, että hän saa jäsenmaksulleen vastinetta. Muistuttelen kivoista tapahtumista ja jäseneduista, kuten vaikkapa nuorille opettajille tarkoitetusta Nope-koulutuksesta.

Vuonna 2015 yhteysopettajana aloittanut Piia korostaa, ettei yhteysopettajan tarvitse tietää kaikkea. Riittää, kun tietää, mistä etsiä tietoa.

– Yhteysopettajan tehtävä on mielenkiintoinen ja antoisa. Se voi toimia myös ponnahduslautana järjestötoimintaan laajemminkin.

Linkki jäsenten ja järjestön välillä

  • OAJ:n yhteysopettajan tehtäviin kuuluvat muun muassa tiedottaminen, jäsenen auttaminen järjestöasioissa ja jäsenhankinta.

  • Yhteysopettajaksi voi ryhtyä jokainen kiinnostunut järjestön jäsen.

  • Tavoitteena on, että yhteysopettajia saadaan kaikille työpaikoille.

  • Yhdeksän kymmenestä opettajasta kuuluu OAJ:hin.