Hanna Ottman: Rytmihäiriön äärellä

Viime kesänä OAJ esitteli Suomi Areenassa nykykoulua. Pop up -koulu oli menestys.

Tänä keväänä lähes kaikkien koululaisten kodeista tuli pop up -koulupisteitä. Vaikka lähiopetus muuttuikin etäopetukseen, kodeissa nähtiin yhtä kaikki suomalaista pedagogista osaamista aitiopaikoilta.

Koulu onkin noussut yhdeksi kevään puheenaiheeksi. Miten teidän lapsianne opetetaan? Meidän poika sai inspiroivan kotitaloustehtävän. Meillä lapsi suoritti kielen läksyn isovanhemman kanssa englanniksi puhuen.

Moni sanoi haluavansa kouluun takaisin, niin innostavalta se vaikutti.

 

Olen iloinen, että ymmärrys opettamisesta ja opettajan ammatista on kasvanut.

Moni on käsittänyt, että tavoitteena on saada oppilas innostumaan ja ymmärtämään oppimansa. Se vaatii opettajalta rautaista ammattitaitoa, itsensä alttiiksi laittamista ja aitoa läsnäoloa.

Ammattitaitoisia, älykkäitä, motivoituneita ja osaavia.

Suomalainen ihme on, että meillä on tällaisia opettajia päiväkodeista korkeakouluihin. Ammattitaitoisia, itsenäisiä, motivoituneita, älykkäitä ja osaavia.

 

Tänä keväänä on moni huomannut myös sen, miten merkittävä osa suomalaista elämää koululaitos on. Konkreettisesti se näkyy siinä, miten sekaisin yhteiskunnan pulssi menee, jos päiväkodit ja koulut ovat kiinni.

Kyse ei ole pelkästään siitä, etteivät vanhemmat päässeet töihin. Siitäkin, mutta rytmihäiriö on vakavampi. Koulutus on oleellinen osa yhteiskunnan vakautta ja tulevaisuutta.

 

Koulut eivät ole sosiaalilaitos, mutta opettajat ovat monelle turvallisia aikuisia, jotka välittävät.

Koulut eivät myöskään pysty poistamaan kotien erilaisuutta, mutta ne tasaavat monella tavalla eriarvoistumista.

Kouluissa luodaan yhteiskunnan perussyke. Jos joudumme vielä pitkään toimimaan poikkeusoloissa, alkaa se näkyä oppimisessa ja tuloksissa.

Tälläkin hetkellä ammatillisessa koulutuksessa mietitään, miten käytännöllisesti painottuvat opinnot voidaan järjestää korona-aikana ja taata opiskelijoille osaaminen, jolla pärjää työssä.

Iso osa suomalaista huoltovarmuutta lepää koulutuksen onnistumisen päällä. Jos se pettää, ei toimi mikään.

Ilman opettajia ei ole yhtään osaajaa.

 

Hanna Ottman on OAJ:n viestintäjohtaja.

hanna.ottman@oaj.fi

Twitterissä @HannaOttman

Lue samasta aiheesta

Näkökulmat

Hanna Ottman: Ei, ei ja ei

07.05.2020
Näkökulmat

Hanna Ottman: Open korona-arki

23.04.2020