Keskustelin illanvietossa ensihoitajan kanssa. Hän kertoi, ettei malttanut olla paneutumatta työhönsä vapaa-ajalla.
Illat kuluivat suusta suuhun -menetelmän harjoitteluun Anne-nuken kanssa tai puristussiteen solmimisessa puolison käsivarteen. Joskus hän soitti illalla potilaalle ja kysyi, kuinka tämä voi.
Sanoin ensihoitajan palavan pian loppuun.
Kerrottua keskustelua ei käyty. Oikeasti ensihoitaja kertoi työn olevan rankkaa mutta jäävän taakse sairaalan oven sulkeutuessa.
Kävin keskustelun opettajan kanssa. Hän kertoi pedagogisten ratkaisujen pohtimisen kiehtovan niin, että siihen on käytettävä vapaa-aikaa. Oppimateriaalit valmistuivat televisiota katsellessa.
Opettaja huvitteli selaamalla kouluaiheisia Pinterest- julkaisuja.
Viikonloppuisin opettaja huvitteli selaamalla kouluaiheisia Pinterest-julkaisuja. Wilma-viesteihin hän vastasi lapsensa jääkiekkoharjoituksista.
Opettajan työaikaa ovat oppitunnit, niiden valmistelu sekä yhteissuunnitteluun määritelty aika. Lisäksi hän arvioi oppilaiden osaamista ja oppimista.
Ongelmallista on, että opettaja päättää itse suunnitteluun ja arviointiin käyttämästään ajasta. Perfektionistia, ylitunnollista ja uutta opettajaa uhkaa uupuminen, kun hän varastaa aikaa työlleen. On vaikea myöntää, ettei selviä puurtamatta kohtuuttomasti.
Opetustyön haasteet ovat lisääntyneet esimerkiksi monikulttuurisuuden, inkluusion ja korona-ajan tuomien lasten ja nuorten henkisten ongelmien myötä.
Opettajia on tärkeä tukea työn ja vapaa-ajan selkiyttämisessä. Työhön käytetään kohtuullinen aika ja muu jätetään tekemättä.
Neulominen ja lukkopaini ovat harrastuksia, istumajärjestyksen suunnittelu ei.
Seppo ”Mooses” Mentula on tuusulalainen rehtori ja kirjailija, joka pitää antiikkisista parranajovälineistä ja junien äänistä.