Terveisiä arjesta: Opettaja muutosbingossa

Missä tahansa opettajia onkaan koollekutsuttuna – kehittämispäivissä, kokouksissa tai koulutuksissa – voi pelata Opettajuuden muutos -bingoa.

Ruudukkoa voisi jatkaa loputtomiin, mutta takuuvarmoja tärppejä ovat seuraavat: Opettajan rooli on muuttumassa. Opettajasta valmentajaksi ja mahdollistajaksi. Koulu ei voi toimia kuin ennen. Koulun on toimittava asiakaslähtöisesti.

Retoriikka on selvää. Pölyttynyt opettajuus tulee vihdoin hylätä. Opettaja haisee kosteusvaurioista kärsivän koulun karttakepiltä, luennoinnilta ja liitutaululta. On aika lopettaa tiedon kaataminen päähän ja kohdata oppijat yksilöinä!

Kuulitteko kollegat: kaikki, mitä olette aiemmin tehneet, on väärin. Riippumatta siitä, mitä olette aiemmin tehneet. Uusi koutsi-opettaja toimii helpdeskinä työelämälähtöisen toimintaympäristön autenttisessa oppimaisemassa, tarjoaa asiakasklustereille substanssipohjaisia tietoiskuja ja vastaa toiminnallaan asiakkaan tavoittelemaan hyötyyn.

Liiallisuuksiin mennyt muutospuhe on haitallista, suorastaan vaarallista. Pedagogiikan ammattilaiset tietävät, että kehittyminen perustuu vahvuuksien päälle rakentamiselle.

Usein unohdetaan, että suurella osalla opettajista on jo käytössä keinoja, joita muuttuvassa koulussa tarvitaan. Näiden keinojen vahvistamisen sijaan häkellyttävän monesti valitaan paniikin lietsominen ja opettajien pedagogista ammattitaitoa väheksyvä puhe.

Opettaja haisee kosteusvaurioista kärsivän koulun karttakepiltä.

Mitä tahansa historiallista ajanjaksoa tarkasteltaessa voi todeta, että kaikille aikakausille yhteistä on ollut muutos. Opettajuus ja koulu ovat aina olleet muutoksessa. Muutospuhe voi olla myös vitsikästä, kun konsultit raikkaasti boksin ulkopuolelta kehittävät koulua – tai sitä versiota koulusta, jota ovat itse kymmeniä vuosia aiemmin käyneet.

Hyvät opettajat ovat ajoista, dogmaattisista pedagogisista villityksistä ja hallitusten visioista riippumatta kohdanneet oppijat yksilöinä, huomioineet aiemmin opitun ja mahdollistaneet yksilöllisiä oppimispolkuja. Nämä viisastenkivet eivät ole nykykoulun kehittäjien keksintöjä, vaan ne ovat aina olleet opettajien arkea.

 

Saija Leiding työskentelee ammatillisen oppilaitoksen digitaalisen pedagogiikan tiimissä ja toimii Äidinkielen opettajain liiton ammatillisen työryhmän puheenjohtajana.

Lue samasta aiheesta