Juha T. Hakala: Maaginen suhdeluku

Ja niin olemme jälleen tulleet kevääseen ja arvioinnin aikaan. Eikä siinä mitään, sehän meiltä ammattilaisilta kyllä hoituu.

Mutta, mutta… Kuinka paljon opettajat saavat itse palautetta? Vähän. Jos sitä tulee, se liittyy liian usein jonkinmoisiin ongelmatilanteisiin. Ja silloin se on etupäässä kielteistä.

Ei se sinällään ole niin ihmeellistä. Me ihmiset olemme näet taipuvaisempia moittimaan kuin kiittämään. Näin ovat asiat muuallakin maailmassa.

Kuvitellaanpa tilanne. Jos kaikki vuoden aikana kuulemasi positiivinen palaute ketjutettaisiin yhtäjaksoiseksi puheeksi, miten pitkästi arvioisit puhetta soljuvan?

Kuulemma vain muutama hassu minuutti! Saman laskutavan mukaan negaria ehtii pukata vuodessa jopa kymmeniä tunteja.

Tarvitaan viisi kehua jokaista moitetta kohden.

Aivotutkija David Rockin mukaan tällä epäsuhdalla on hämmästyttävä vaikutus hyvinvointiimme. Negatiivinen palaute kapeuttaa näköaloja. Korjaava palaute on toki toisinaan tarpeen, mutta se saa meidät myös törmäilemään lyhtypylväisiin.

Negatiivinen palaute nakertaa luovuuttamme tehden meistä varmistelijoita. Ei kannata liikaa irrotella, kun voi tulla lunta tupaan.

Ongelmallista on, että kritiikki jää kirnuamaan paljon pidempään mielemme pohjalle.

Tutkijat puhuvat maagisesta suhdeluvusta 5:1. Tarvitaan viisi kehua jokaista moitetta kohden ennen kuin ollaan taas hyvän mielen lähtötasolla.

 

Opettajan työ on vaatimusten täyttämää, kiireistä, pirstaleista ja hyvin yksinäistä.

Mitäpä jos nappaisimme tämän palauteasian osaksi arkista hyvinvointiamme? Rakentaisimme kouluumme positiivisen palautteen kehän. Antaisimme kohottavaa palautetta kaikkensa antavalle kollegalle.

Kaverisi toki tietää tekevänsä huippuduunia, mutta on niin paljon kohottavampaa kuulla se ääneen. Harjoitellaan muutama lomaa edeltävä viikko ja sitten täysillä kesän jälkeen!

 

Juha T. Hakala on professori, filosofi ja tietokirjailija.

Lue samasta aiheesta