Läsnäolon kulttuuri muuttui

Opettajien tietotekniset ja myös digipedagogiset taidot joutuivat ennennäkemättömälle koetukselle, kun lähiopetusta ajettiin alas ja etäyhteyksiä ylös ilman varoitusaikaa.

Teknologia-avusteiseen pedagogiikkaan erikoistuneen kasvatustieteen professorin Raija Hämäläisen mukaan opettajien kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaisia tavoitteita oppimiselle annetaan.

– Etäopetuksessa korostuu aivan erityisesti se, että oppimisen tavoitteista luodaan yksinkertainen ja selkeä kuva. Näistä tavoitteista tulee viestiä oppilaille ja ikäryhmät huomioiden myös heidän huoltajilleen.

 

Uudessa tilanteessa koulujen johtajien keskuudessa oli Hämäläisen mukaan nähtävissä hämmennystä siitä, mitä pitäisi tehdä reaaliaikaisen yhteyden varassa ja mitkä opetuksen osat on järkevää antaa itsenäisesti opiskeltavaksi.

– Opettajille saattoi tulla liikaa sellaista ohjetta, että kaiken pitäisi olla reaaliaikaista, vaikka yhtäkkinen kuormitus voi jopa kaataa yhteyksiä. Havaittavissa oli myös turhaa kontrollointia, että jokaisen tunnin alussa pitäisi varmistaa oppilaan olevan paikalla.

Läsnäolon kulttuuri kuitenkin muuttui, ja tilanne vaatii Hämäläisen mukaan opetukseen toisenlaista lähestymistapaa. Tehtävien olisi oltava erittäin selkeitä ja niiden olisi löydyttävä yhdestä paikasta.

 

Kun etäyhteydet ovat pystyssä ja oppimisen tavoitteita asetettu, opettajan kannattaa ryhtyä tunnistamaan oppilaidensa oppimisen lähtökohtia. Olosuhteet kodeissa vaihtelevat suuresti ja mitä nuorempi oppilas on, sitä ratkaisevammassa asemassa ovat tämän vanhemmat.

– Onko kotona joku, joka välittää, oppiiko lapsi vai ei? Poikkeustilanteessa tärkeä on myös se kokemus, että ainakin opettaja välittää. Oppilaalla tulisi olla tieto kenen puoleen kääntyä, jos ongelmia tulee.

Opettajan pitäisi yrittää tunnistaa, ovatko kaikki oppilaat mukana, vai alkaako joku heistä pudota joukosta.

– Hiljalleen painopistettä voi muuttaa kohdistamalla enemmän tukea sitä eniten tarvitseville ja suuntaamalla itsenäisempää oppimista niille, jotka tuntuvat saavan tukea kotoa.

Näin ollen kriisitilanne on myös koulutuksen tasa-arvon testi.

– Vallitseva poikkeustilanne tuo näkyviin, että digitaidot ovat kansalaistaitoja. Yhteiskunnallisen osallisuuden näkökulmasta koulun on pystyttävä turvaamaan riittävät taidot kaikille.

Oppikirja päihittää heikon verkkomateriaalin.

Vanhakin konsti voi olla parempi kuin pussillinen uusia vimpaimia.

Hämäläisen mukaan digitaalisten yhteyksien keskellä kannattaa muistaa perinteisten oppikirjojen pedagoginen laatu.

– Oppikirjat ovat laadukkaita, sillä niitä ovat tehneet alan parhaista tekijöistä koostuvat oppikirjailijat ja työryhmät. Peruslähtökohtana kannattaa pitää, että tässä äärimmäisen nopeassa tilanteessa ei nyt ainakaan korvattaisi oppikirjoja huonoilla verkkomateriaaleilla.

 

Lue aiheesta lisää:

Virus heitti opettajat syvään päätyyn

Erityinen tuki jatkuu etänäkin – Sanna Maksimainen soittaa oppilailleen videopuhelun päivittäin

Työolot menivät uusiksi – miten toimitaan?

Miten opettaa taitoa etänä?