Lukiossa lähiopetus on lähtökohta – hybridiopetusta vain poikkeustapauksissa

Lukio-opiskelijat vaativat etäopiskelua muutenkin kuin koronakaranteenissa. Hybridiopetus kuormittaa opettajia.

Porvoon Linnankosken lukiossa opettaja voi päättää, miten hän huolehtii koronakaranteenissa olevan opiskelijan opetuksesta: antaako mahdollisuuden etäopiskeluun vai itsenäiseen työskentelyyn.

Opiskelijat ovat kuitenkin ryhtyneet vaatimaan, että myös muissa poissaoloissa heidän tulisi saada opiskella etänä. Osa opettajista on tähän suostunut, mikä on aiheuttanut sekavuutta.

– Jos nuoren poissaolon taustalla on ahdistuneisuutta tai pahoinvointia, ratkaisu ei ole etäopetus. Poissaolon syy on hoidettava kuntoon ja annettava nuorelle mahdollisuus oppia ihmisten kohtaamista, luottamusmies ja ruotsin, terveystiedon sekä psykologian opettaja Milja Nybom sanoo.

Äidinkielenopettaja Senni Kulmala on havainnut, että opiskelijat tekevät etätunneilla osin muuta kuin opiskelevat. Lisäksi hän pitää hybridiopetusta nykyteknologialla opettajalle epäkiitollisena tehtävänä, koska on mahdotonta palvella kaikkia opiskelijoita tasapuolisesti samanaikaisesti etänä ja lähinä. Myös arviointi on hankalaa.

– Hybridiopetus ei toimi nykyisillä välineillä. Ilman opettajan liikkeitä seuraavaa kameraa ja kunnon mikrofoneja tunneista tulee sekavia. Lisäksi opetus ei ole pelkkää luennointia eikä taitojen opetus oikein onnistu etänä, Kulmala harmittelee.

 

Lain mukaan lähiopetus on nuorten lukiokoulutuksessa lähtökohtainen opetustapa. Vain tartuntatautilain perusteella tehtyjen karanteenipäätösten takia opetustapa voi olla toisenlainen.

– Lyhyiden, tavanomaisten sairaspoissaolojen perusteella ei lähiopetukseen tehdä poikkeuksia, erityisasiantuntija Tuomo Laakso OAJ:stä sanoo.

Hybridiopetus lisää työn kuormittavuutta. Monet opettajat ovat jo valmiiksi rasittuneita, eikä uupuneiden opettajien pitäisi joutua kamppailemaan myös hybridiopetuksen kanssa.

– Opettajien taakkaa ei voi lisätä edellyttämällä heiltä opetuksen suunnittelemista kahdella eri tavalla ja vaatimalla monikanavaista opetusta samanaikaisesti, Laakso painottaa.