Micke vill se hela Finland greja

Konceptet Grej of the Day har tagit Sverige med stormsteg. Det handlar om en minilektion som väcker elevernas nyfikenhet och där belöningen är mer kunskap. – Eleverna ska tycka att kunskap är både roligt och coolt, säger upphovsmannen Micael ”Micke” Hermansson.

För åtta år sedan funderade den svenska mellanstadieläraren Micke Hermansson på att lägga av. Klassen var stökig, han var trött, eleverna var trötta och ingenting tycktes fungera.

– Jag kände att jag måste pröva något nytt eller sluta som lärare.

Kring samma tidpunkt förberedde sig Micke på att delta i en frågesport – ett av hans stora fritidsintressen. Medan han läste på om människor, geografi, biologi, historia och om olika fenomen föddes tanken på att föra vidare kunskapen till sina elever.

När skolan började i augusti och eleverna, nu femteklassare, slog sig ner i klassrummet startade Micke Grej of the Day eller kort och gott GOTD. Konceptet utgår från att eleverna – och läraren – ska lära sig minst en ny grej per dag.

– För hur deprimerande är det inte när eleverna svarar ”inget speciellt” då deras mamma eller pappa frågar vad de lärt sig i skolan i dag.

Minilektionerna, som aldrig är mer än åtta minuter långa, kan handla om allt från grundämnen och himlakroppar till kända historiska personer och platser: Marie Curie, Martin Luther King, kinesiska muren …

– Jag tog sådant som fanns i läroplanen, men huller om buller.

Micke jämför gärna GOTD med ett pussel. Dagens grej blir en pusselbit och anefter märker eleverna att de olika bitarna hänger samman.

– Jag ville att eleverna skulle tycka att kunskap är roligt och coolt och det lyckades. Klassen förändrades och eleverna blev ivriga – något som syntes i alla ämnen.

Rätt snabbt utvecklade Micke GOTD till ett koncept med fyra moment: en ledtråd, en minilektion, återberättande och återkoppling.

Länge var Micke ensam om konceptet. I dag har det spridit sig fram för allt i Sverige, både i förskolor, grundskolor och gymnasier. Den svenskspråkiga Facebookgruppen Grej of the Day har över 34 000 medlemmar. Två läromedel i hur man ”grejar” har utkommit och ett tredje är på väg. Och sedan två år tillbaka jobbar Micke på heltid som föreläsare och inspiratör.

– Jag blir så glad av att få sprida budskapet eftersom jag vet att GOTD fungerar och gör skillnad. l

 

Micael ”Micke” Hermansson

  • Svensk lärare och inspiratör. Upphovsman till Grej of the Day.

  • Har hållit över 200 föreläsningar under de två senaste åren.

  • 54 år, bor i Umeå. Har en 16-årig dotter som bor med Micke ”på halvtid”.

  • Fritidsintressen: Styrketränar. Är också otroligt musikintresserad.

  • Läser: Alltid en faktabok och en roman parallellt. Just nu Jo Nesbøs Blod på snö och 100 människor som förändrade världen av Ben Gilliand.

1 Visa din passion

Om inte du själv är intresserad är det svårt att få eleverna intresserade. Visa att du verkligen brinner för det du undervisar. Du kan säga ”äntligen ska vi få börja med buddhismen, det finns så mycket spännande att gå igenom”. Säger du ”nu är det dags för buddhismen och jag anar att många inte gillar religion men ni vet ju att det står i läroplanen…” Ja, där har du en klassisk kommentar som inte motiverar någon.

2 Utnyttja dina styrkor

Många lärare har en gåva, något de är extra bra på. Det gäller att använda den gåvan och utnyttja den i undervisningen. Någon kanske älskar att sjunga, en annan att resa och fotografera. Ta med det här i undervisningen och glöm lärarmasken. Själv älskar jag att berätta och jag älskar fakta.

När jag började med GOTD ville jag veta mer om hur hjärnan och minnet fungerar, om retorik och om inspiration. Som lärare jobbade jag mycket enligt min fingertoppskänsla men nu ville jag lära mig mer och ta till mig aktuell forskning. Jag har lärt mig mycket nytt och vill hela tiden utvecklas.

3 Inse din roll som inspiratör

Läraren är otroligt betydelsefull som inspiratör. Visst är vi viktiga kunskapsförmedlare också men det är viktigare att väcka elevernas lust att lära sig än att fokusera på examensbetyg. Det här betyder också att du inte ska nöja dig med ”slentrianlektioner”. Det att man behandlat ett ämne betyder inte att eleverna tagit det till sig.

Vi kan inte tråka ihjäl våra elever dag efter dag – då lär de sig inget.

4 Satsa på retorik

Lämnar du klassen nyfiken inför nästa dag? Vet du hur du gör en bra introduktion som genast väcker lyssnarnas intresse?

Det finns en mängd retoriska knep man kan använda för att bli en bättre talare. Knep man kan lära sig och använda i sitt arbete.

I lärarstudierna har retoriken åtminstone tidigare varit extremt åsidosatt. Vi måste fråga oss om vi i dag tränar de unga lärarstudenterna att stå på scen tillräckligt mycket. Vi måste få bort vår scenskräck och utvecklas till bra estradörer.

Själv har jag tittat på en mängd olika TED-talks för att bli en bättre talare.

5 Glöm evighetspassen

Långa evighetspass eller dubbellektioner dödar både lusten och kreativiteten, särskilt om man tänker att nu har vi 80 minuter på oss och ska pumpa in så mycket kunskap som möjligt. Ha hellre korta och intensiva pass som du varvar med lugnare perioder.

”Less is more” är en klyscha men det är mer effektivt att satsa på kvalitet än kvantitet. Och kom ihåg att repetera och låta barnen återberätta för att vara säker på att alla förstått.

6 Börja greja

Det är varken tungt eller kräver en massa förberedelser att börja med Grej of the Day. Ganska snart märker man också att arbetet betalar sig tillbaka i glädje och större kunskapstörst.

GOTD bygger på fyra moment som bildar en kunskapscirkel: ledtråden, minilektionen, återberättandet och återkopplingen.

Ledtråden ges dagen innan för att väcka elevernas nyfikenhet och för att få dem att på egen hand klura ut följande grej. Det kan vara en mening, ett ord eller en bild. Följande dag inleds morgonen med att eleverna får berätta vad de tror ledtråden handlar om.

Sedan är det dags för minilektionen, en spännande faktaberättelse som gärna får innehålla ett wow-element, för exempel: ”Visste ni att Marie Curies dagböcker är så radioaktiva att de måste förvaras i ett blyskåp?”

Eleverna får sedan i uppgift att återberätta lektionen för en vuxen: ”Vet ni vad jag lärde mig i skolan i dag?”, något som i bästa fall leder till en diskussion där den vuxna har en koppling till berättelsen: ”din faster har besökt kinesiska muren, vi kan be henne visa lite bilder”.

7 Låt eleverna greja

Efter ett tag kan eleverna själva börja presentera Grej of the Day. Det är lätt för dem eftersom konceptet alltid har samma format och längd och de vet hur de ska bygga upp presentationen.

Vissa lärare jobbar så att de själva håller minilektionen måndag till onsdag och eleverna torsdag och fredag.

8 Fler tips

Bland annat i den svenskspråkiga Facebookgruppen Grej of the Day delar både Micke Hermansson och andra lärare med sig av sina GOTD. Man kan också efterlysa minilektioner – inför Finlands självständighetsdag var det till exempel många som undrade ”har någon en GOTD på Finland?”.

I december lade Micke själv ut en mikrolektion och ett tips per dag som en del av GOTD:s julkalender. Flera lärare visar Mickes 1,5 minuter långa mikrolektioner för sina elever.

Lue samasta aiheesta