Tutorit oppaina Liedon digipolulla

Opetusministeriö jakoi kesäkuussa avustusta lasten ja nuorten digitaalisten taitojen kehittämiseen. Liedon peruskouluissa hankerahalla voimistetaan digitutorointia.

Liedon kaupungin sivistyspalveluissa on syyskuun alussa aloittanut peruskoulujen yhteinen kokoaikainen digitutor. Samalla kaupungin kaikkiin kahdeksaan peruskouluun nimettiin opettajien joukosta digitutor oman koulun kollegojen tueksi.

Näiden tietotekniikkatietäjien palkkaukseen käytetään opetus- ja kulttuuriministeriön Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman avustusta. Liedon kaupunki sai sitä satatuhatta euroa.

Avustusta sai kaiken kaikkiaan 60 varhaiskasvatuksen ja 52 esi- ja perusopetuksen järjestäjää. Rahaa oli jaossa yhdeksän miljoonaa euroa.

 

Liedossa päätoimisen digitutorin tehtävä on uudistaa muutama vuosi sitten suunniteltu oppimisen digipolku. Lisäksi tutor kouluttaa ja tukee opettajia. Koulujen omien digitutorien tehtävään on varattu tunti viikossa.

Oppimisen digipolun askelmerkit ovat medialukutaito, ohjelmointi ja digitaalinen osaaminen. Nyt kaupungin peruskouluissa opetellaan medialukutaitoa ja eri sovellusten käyttöä.

– Vuodenvaihteen jälkeen esikoululaisetkin pääsevät harjoittelemaan uusia lukutaitoja, kun varhaiskasvatuksen digipolku valmistuu ja varhaiskasvatuksen tutoropettaja siirtyy työskentelemään Uudet lukutaidot -hankkeelle, Liedon sivistyspalvelujen tvt-pedagogi Aku Mattila kertoo.

Hänen mielestään jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus oppia digiyhteiskuntataitoja.

– Se on myös tasa-arvokysymys, jota edistää se, että oppilaat saavat laitteet käyttöönsä.

Kaupunki onkin satsannut omista budjettivaroistaan reilusti laitteisiin. Alkusyksystä kaikki peruskoulujen nelosluokkalaiset saivat tabletin ja seiskat kannettavan tietokoneen.

– Kun näille luokka-asteille ostetaan laitteet vielä kahtena seuraavana vuonna, kahden vuoden kuluttua joka oppilaalla nelosista yhdeksäsluokkalaisiin on padi tai kannettava tietokone.

 

Opettajille työnantaja kustantaa puhelimen ja kannettavan tietokoneen.

Opettajia kouluttaessaan Mattila on huomannut useimpien suhtautuvan myönteisesti uusiin opetusmenetelmiin.

– Uusien tapojen tuominen työhön voi aiheuttaa epävarmuutta, mutta opettajilla on halu oppia uutta.