Taina Romppanen, hoitotyön lehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu
Tämän muistan aina
Kesäkuussa 2023 pokkasin työryhmäni kanssa Paras suomalainen oppimisratkaisu -palkinnon Suomen e-oppimiskeskuksen kilpailussa.
Palkinto tuli virtuaalipelistä Learning Life – Mysteeri 24/7, jonka kehitimme Kelalle nuorten ammatillista kuntoutusta varten.
Pakopelissä nuori laittaa vr-lasit päähänsä ja ratkoo esimerkiksi taloudenhallintaan ja vuorokausirytmiin liittyviä pulmia virtuaalimaailmassa. Pelin jälkeen hän keskustelee ohjaajansa kanssa.
Meillä peli on käytössä sosionomiopiskelijoiden opetuksessa.
Silloin nauratti
Kaksi kollegaani osallistui hankkeeseen, jossa kehitimme opetukseen virtuaalipelejä.
Ojensin heille vr-lasit ja kehotin valitsemaan jonkun pelin. Tarkoitus oli, että he saisivat käsityksen virtuaaliympäristöstä ja siitä, miten siellä toimitaan. Heille vr-maailma ei ollut entuudestaan tuttu.
Toinen valitsi nyrkkeily- ja toinen taistelupelin. He eläytyivät täysillä: kiljuivat ja huusivat, huitoivat ja heiluivat.
Tämän oivalsin
Halusin tarjota etänä opiskeleville monimuoto-opiskelijoilleni mahdollisuuden kurkistaa ikääntyneen ihmisen arkeen Aging-virtuaalipelin avulla.
Keksin lopulta, että pelaan peliä itse ja jaan ruutunäkymän opiskelijoille Teamsissa.
Kovasti jännitti, miten suunnitelma toimii. Yllätyksekseni opiskelijat saivat pelistä todella paljon irti. Sittemmin vr-pelejä on meillä käytetty muussakin etäopetuksessa.