Kolumneja Opettajaan kirjoittavat myös jo tutut Arno Kotro ja Hanna Rahkonen.
Opettajien näköalapaikka on poikkeuksellinen
Reetta Räty, toimittaja, tietokirjailija
En ole opettaja, mutta olen viettänyt viime vuosina paljon aikaa kouluissa. Olen tehnyt kouluissa tutkimusprojekteja ja nähnyt, miten kouluun kohdistuva ulkopuolinen katse on yhdenlainen ja koulun sisäinen todellisuus on ainakin osittain erilainen. Koulu kiinnostaa minua yhteen tulemisen paikkana ja yhteisönä, mutta myös eriytymisen ilmentymänä.
Kolumnini syntyvät yleensä tuskan kautta. Aiheita on helppo keksiä, kun on kiihtynyt ja kuumissaan jostain asiasta. Tällöin ei kuitenkaan pidä kirjoittaa, sillä tunteeni eivät ole kolumnieni pointti.
Opettajan näkymä yhteiskuntaan on poikkeuksellinen. He ovat koko ajan satojen lasten ja nuorten ympäröimänä ja seuraavat ikäluokkien kulkua eteenpäin. Se on erityinen rooli ja tapa olla.
Koko kouluyhteisön hyvinvointi esiin
Maritta Poijärvi, Espoon kuvataidekoulun rehtori, psykoterapeutti
Taustani ja työkokemukseni kautta minulle on tärkeintä kouluyhteisön hyvinvointi. Ilo, innostuminen ja intohimo koskevat opettajia, oppilaita ja meitä rehtoreita. Meidän on taattava, että kaikki yhteisön jäsenet tulevat nähdyksi, kuulluksi, hyväksytyksi ja pääsevät toteuttamaan vahvuuksiaan. Kuvataideopettajana ja rehtorina olen todistanut tarinoita, joissa eri taiteenlajit ovat sytyttäneet oppilaassa innon muuhunkin koulutyöhön.
Kolumneissani kenties näkyy työni psykoterapeuttina. Kohtaan siinä opetushenkilöstön jaksamisongelmia. On suuri yhteiskunnallinen ongelma, jos opettajat eivät koe lasten ja nuorten parissa tekemäänsä työtä merkitykselliseksi.
» Maritta Poijärven kolumni sivulla 29.
Maailma ja sen koulut ovat muutoksessa
Juha Hakala, kasvatustieteilijä, tietokirjailija
Olen taustaltani opettaja ja opettajankouluttaja. Olen myös opettajan puoliso ja kahden opettajan isä. Uskon olevani jossain määrin kartalla siitä, mitä koulumaailmassa tapahtuu.
Ammatiltani olen myös filosofi ja elämästä olen kiinnostunut kaikkinensa. Viime vuodet ovat olleet täysin ennustamatonta aikaa. Uskon, että aikamme mullistukset tulevat näkymään kolumneissani – ja miksipä eivät näkyisi, koska ne vaikuttavat koulujen arkeen.
Opettaja-lehden kolumnistilla on oiva paikka osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Vielä vuosikymmen sitten me suomalaiset ylpeilimme Pisa-menestyksellämme, mutta emme enää. Syy ei ole opettajissa, vaan siinä, mitä koulun toimintaa ylläpitävässä yhteiskunnassa on päässyt tapahtumaan.