Rehtoreita keväisin kuormittava uusien opettajien valintaprosessi on muutettava.
Nykyisellään päätökset tehdään haastattelussa ilmenevän sopivuuden perusteella. Siinä voi vaikuttaa niin suhteet, politiikka kuin uskontokin. Samalla väheksytään ja suorastaan halveksitaan opettajankoulutusta, muodollista pätevyyttä ja työkokemusta.
Rehtorien aikaa kuluu asiaan, joka voitaisiin hoitaa selkeämmin ja nopeammin.
Opettajan-koulutusta väheksytään.
Mielestäni työhaastattelu pitää poistaa ja valinnat tehdä yksinomaan hakijan kelpoisuuden ja työkokemuksen perusteella. Muu kouluun liittyvä työkokemus ja epäpätevyys voidaan huomioida kertoimilla.
Näin hakijat saadaan selkeään paremmuusjärjestykseen ilman henkilökohtaista arviota.
Ei ole uskottavaa, että matematiikanopettaja-rehtori osaisi valita puolen tunnin keskustelun perusteella parhaan liikunnanopettajan tai uskontoon pätevöitynyt rehtori kieltenopettajan.
Valituksi tulleen ei ole myöskään syytä tuntea kiitollisuutta, osoittaa olevansa hyvä tyyppi tai näyttää tuovansa työyhteisöön arvokkaan lisän.
Rehtoreita tarvitaan koulussa ja opettaja osoittaa osaamisensa työssään. Haastattelut eivät tue kumpaakaan.
Klaus Kuurinmaa-Myllyniemi
Helsinki
Lähetä kirjoituksesi mielipidepalstalle lomakkeella, jonka löydät osoitteesta opettaja.fi/lukijalle.
Toimitus editoi tekstit. Julkaisemme kirjoituksen nimimerkillä vain poikkeustapauksessa.