Minna Ängeslevä: Turut ja torit sirpaleina

Muutos median käyttötavoissa on jännittävä ja kiinnostava mutta vähän arvaamaton kehityskulku.

Ei ole olemassa areenaa, joka tavoittaisi edes yhden kohderyhmän kattavasti. Media kulkee aina taskussamme, mutta se mitä sieltä poimimme on aina vain yksilöllisempi valinta. Tietoisesti klikattu tai algoritmin reitittämä, mutta valinta kuitenkin.

Huomion hajoaminen eri välineisiin ja sovelluksiin hajottaa käsitystä julkisuudesta. Jos päättäjä, asiantuntija tai vaikuttaja ei näy juuri niissä kanavissa, joita median käyttäjä seuraa, niin näyttäähän se siltä, että piilossa luuraillaan.

 

Toimitettu media valitsee aiheet, joita uutisoi, ja näkökulmat, joista aihetta käsittelee. Samoin se valitsee asiantuntijat, joilta tietoja ja mielipiteitä kysyy.

Viestiään julkisuuteen haluavat tavoittelevat näkyvyyttä monin tavoin: pitkäjänteisellä brändäämisellä, henkilökohtaisella yhteydenpidolla, tiedotteilla, someviestinnällä.

OAJ:n etuna esillepääsyssä on, että se edustaa yhteiskunnallisesti vaikuttavaa ammattiryhmää, se tunnetaan ja sen asiantuntijuuteen luotetaan. Järjestö levittää viestinnän siipiään yhä vahvemmin myös alueellisesti.

Onko järjestö julkisuudessa, kun se somessa kertoo kannanotoistaan?

Viime keväänä OAJ ja opettajat olivat korona-aiheissa enemmän esillä mediassa kuin hoitajat ja heidän ammattijärjestönsä. OAJ näkyi toimitetussa mediassa koko viime vuoden aikana yhteensä 2 985 jutussa.

Loppusyksystä löytyy luku, jonka mukaan OAJ sai oman viestinsä esiin 59 prosentissa jutuista. Osuus on poikkeuksellisen korkea verrokkeihin nähden. Voimakkaimmin järjestö vaikutti kahdessa aihepiirissä: ammatillisessa ja lainsäädännöllisessä edunvalvonnassa sekä työelämää, terveyttä ja turvallisuutta käsittelevissä aiheissa.

 

Entä onko järjestö julkisuudessa, kun se omilla nettisivuillaan, lehdessään tai somekanavillaan kertoo kannanotoistaan ja toiminnastaan? Mielestäni on – jos viestit sieltä löydetään.

Jäsenet avaavat liittonsa nettisivut silloin, kun tarvitsevat tietoa työhönsä tai työsuhteeseensa liittyvän ongelman ratkaisemisessa. Kaverin somevinkin herättämänä sivuille myös klikkaillaan.

Opettaja-lehdellä lukijoita on tuplasti levikkiin nähden. Kiitos teille, lukijamme.

 

Minna Ängeslevä on Opettaja-lehden päätoimittaja.

minna.angesleva@oaj.fi

Twitterissä @MAngesleva