Vesa Linja-ahon kolumni: Näpit irti koulusta!

Tapasin vuosikymmenen alussa virolaisia kollegoita ja tiedustelin heidän selitystään Viron erinomaisille Pisa-tutkimustuloksille. Suomen huippusijoitusten – ja Yhdysvaltojen pohjanoteerausten – selityksiksi tarjoillut hypoteesit lapsiköyhyydestä ja opettajien palkoista istuvat huonosti pienen, Neuvostoliiton miehittämänä pitkään olleen maan tuloksiin.

Hetken tuumimisen jälkeen ja pienen naureskelun kera vastaus oli: ”me emme ole tehneet koulujärjestelmälle muutamaan kymmeneen vuoteen mitään”. Sittemmin Viro on huidellut jo Suomen ohi Pisa-kisatuloksissa.

Vanha insinöörien viisaus sanoo, että toimivaa konetta ei pidä mennä ronkkimaan. Toki ympäristöä on seurattava ja muutoksia ennakoitava, mutta kehittämisen on perustuttava tieteelliseen tutkimukseen, ei poliitikkojen ja elinkeinoelämän oikkuihin.

Erityisesti elinkeinoelämä on kunnostautunut toiveiden suoltamisessa: milloin on vaadittu kesälomien myöhäistämistä, milloin ”pakkoruotsista” luopumista. Oma lukunsa ovat itkuvirret osaamisen tason heikentymisestä ja ”miksei koulussa opeteta” -ihmettelyt asioista, joita koulussa opetetaan.

Toimivaa konetta ei pidä mennä ronkkimaan.

Kaikki puheet osaamisen heikentymisestä eivät ole perättömiä, mutta syntipukki on väärä. Osaamisen tason heikkeneminen ei johdu laiskoista nuorista eikä liian helpolla päästävistä opettajista, vaan rahoitusleikkausten aiheuttamasta lähiopetuksen määrän vähenemisestä.

Vuonna 2007 esimieheni yliopistolla kimpaantui huippuyliopistohypetykseen. Professori jyrähti, että Huippuyliopistoa – joka sittemmin kulki nimellä Innovaatioyliopisto ja myöhemmin Aalto-yliopisto – ei synnytetä hallinnollisilla toimenpiteillä, vaan asiantuntijaporukalta se syntyy itsestään, kun taataan riittävät resurssit ja työrauha.

Suomen koulutusjärjestelmä pidetään laadukkaana vain takaamalla opettajille riittävät resurssit ja työrauha.

Lukioissa on juuri saatu käyttöön opetussuunnitelma 2016. Uuden opsin mukaisiin oppikirjoihin on tuskin saatu edes painovirheitä korjattua, kun 2018 pöytään lyötiin uusi LOPS 2021 -hanke. Älkää nyt koko ajan ronkkiko toimivaa konetta.

 

Vesa Linja-aho on Metropolia-ammattikorkeakoulun autoelektroniikan lehtori ja sosiaalisen median ongelmakäyttäjä.

Twitter: @linjaaho

Lue samasta aiheesta