Yksi lapsuuteni rakkaimmista leikeistä oli saippuakuplien puhaltaminen. Kehittelimme tekniikoita sekä tyhjensimme vuorotellen eri perheiden pesuaineet ja työkalupakit kisatessamme keksimisessä.
Opimme paljon saippuakuplista ja toisistamme – hetkessä elävien ja puhkeavien kuplien kohtalo oli huomiomme yhteinen kohde. Aikuisuuden kuplat ovat monimutkaisempia: syrjäytymisen, eristäytymisen, alueellisuuden ja sosiaalisuuden kuplat. Kuplia yhdistää kehitys, joka on ottanut tai jättänyt kyydistään.
Lapset ja nuoret ovat kasvaneet digimaailmaan, mutta osalla maamme aikuisväestöä digikasvupyrähdys on kokematta tai se on pysähtynyt. Aikuisten eriarvoistumisen kuplia lähtevät rikkomaan vapaan sivistystyön oppilaitokset: uudella rahoituksella tuotetaan matalan kynnyksen digitaitokoulutusta, opetetaan kriittistä lukutaitoa, tiedonhakua ja muita yleissivistäviä taitoja. Aikuisten Pisa-tutkimus eli PIAAC kertoo, että jopa 600 000 aikuisella suomalaisella on puutteita näissä perustaidoissa.
Hyvät kuplat eivät synny itsestään
Koulutetut, samoista asioista ja teemoista kiinnostuneet opettajat ovat päässeet yhteiseen oppimisella filtteröityyn kuplaan. Teknologisiin sovelluksiin sydämensä sulattaneet ovat nähneet niiden kyvyn auttaa, monipuolistaa ja tehostaa oppimista. Innokkaimmat nousevat kevyesti mukaan trendeihin kuin lapsuuden leikkiin, mutta osalla sovittautuminen kurkistukseenkin kestää kauan.
Kuplat tarjoilevat ääripäitä: ne mahdollistavat tähtitieteellisen korkealentoiset visiot ja sisäänpäin sulkeutuneisuuden. Syntyy kuplia, joissa torjumme uskomuksillemme ja käsityksillemme vastakkaista tietoa. Nosta katseesi pois omasta navasta! Katso kauemmas, korkeammalle – citius, altius, fortius – kuten Dom Pérignon teki aikanaan. Häntä on pidetty samppanjan keksijänä, mutta hän ei kuitenkaan ollut ensimmäinen kuohuvan viinin tekijä. Champagnessa pyrittiin saamaan virheenä pidetyt kuplat pois. Kun se osoittautui mahdottomaksi, Dom päätti jalostaa ne huippuunsa. Loppu onkin yhtä juhlaa!
Olipa kupla saippuaa, digiä tai samppanjaa, sääntö on silti sama: hyvät kuplat eivät synny itsestään. Niihin tarvitaan ihminen, idea ja rohkeutta jalostaa.
Sini Sarén on vapaan sivistystyön suunnittelijaopettaja Kaukametsän opistossa Kajaanissa.