Opettajia huolestuttaa somen sotakuvaston vaikutukset

Venäjän pitkittynyt hyökkäyssota Ukrainaan painaa monen lapsen ja nuoren mieltä. Opettajat ovat kysyneet keinoja suojella nuoria raaoilta sosiaalisen median sisällöiltä.

Sota Ukrainassa herättää huolta. Venäjän hyökkäys Ukrainaan toi Mannerheimin lastensuojeluliiton viestikanaville välittömästi hätääntyneiden viestien vyöryn.

– Opettajat ovat kysyneet keinoja suojella nuoria raaoilta sosiaalisen median sisällöiltä, joista oppilaat kertovat, kouluyhteistyön päällikkö Paula Aalto MLL:stä sanoo.

Hänen neuvonsa on nostaa kissa pöydälle.

– Kysytään oppilailta suoraan, mitä sotauutisia he ovat nähneet, mitä kanavia he seuraavat ja mitä he puhuvat sodasta vanhempiensa kanssa.

Nuoria tulee rohkaista hiljentämään sosiaalisen median tulvaa. Somessa kaikki ei ole totta.

 

Aikuisten tehtävä on luoda turvaa ja ottaa vastuu siitä, etteivät nuoret jää yksin. Lapselle voi sanoa, että juuri nyt meillä on kaikki hyvin, emmekä voi sodalle mitään.

Aalto kehottaa opettajia pohtimaan oppilaiden kanssa, miten mieltä voi huojentaa.

– Tee asioita, joista pidät: ulkoile, harrasta, syö ja nuku hyvin, pidä huolta kaverisuhteista, hän listaa opettajallekin sopivia hyvän olon aakkosia.

Kun tekee hyvää toisille, oma mieli valostuu.

Koulun ukrainalaisille oppilaille voidaan kehitellä tempaus tai tapahtuma helpottamaan tutustumista. Esimerkiksi levyraati ukrainalaisista ja suomalaisista biiseistä.

Aalto uskoo, että oppilailla riittää hyviä ideoita.

– Nuoret eivät ole sodan osapuolia, eivät ukrainalaiset eivätkä venäläiset koulukaverit, hän muistuttaa.