Esittelyssä Opettajan uudet kolumnistit – yhteistyö ja arki esiin

Opettaja-lehden seitsemästä kolumnistista uusia on tänä vuonna kolme. Mikä koulutukseen liittyvä asia on uusien kirjoittajien sydämiä lähellä ja mistä asioista he aikovat lukijoille kirjoittaa? Entä miten korona-aika on vaikuttanut heidän elämäänsä?

Opettaja-lehden kolumnistina aloittaa myös tuore opetusministeri Jussi Saramo. Hänet esiteltiin Opettajassa 22/20 hänen aloittaessaan ministerisijaisuutensa.

Lisäksi palstalla vuorottelevat jo tutuksi tulleet kirjoittajat: lukion opettaja Arno Kotro, Itä-Suomen yliopiston apulaisprofessori Arto O. Salonen ja Suomen opettajaksi opiskelevien liiton Soolin puheenjohtaja Saana Ylikruuvi.

 

Ikkuna tutkimuksen maailmaan

Minna Huotilainen, kasvatustieteen professori, Helsingin yliopisto

Tunnen olevani sanansaattaja tiedemaailman ja tieteellisen tiedon soveltamisen välillä, ja kolumnini ovat osa tätä työtä. Mielestäni kasvatuksen ja koulutuksen ammattilaisten on saatava käyttöönsä uusinta tieteellistä tietoa ja päästävä testaamaan sitä omassa työssään. Tutkimustyön puolestaan pitäisi edetä yhteistyössä kentän kehittämistyön kanssa.

Etätyössä kaipaan työkavereiden ja varsinkin opiskelijoiden tapaamista vaikka näemme video-opetustilanteissa jatkuvasti. Hyvää on se, että opiskelijamme ovat etäopetuksen ansiosta päässeet tapaamaan tutkijoita ja asiantuntijoita monista maista.

Myös suomalaisten yliopistojen yhteistyö on lähentynyt. Toivonkin, että näitä hyviä käytäntöjä jatketaan.

 

Amkien näkökulma esiin

Kati Komulainen, rehtori, Vaasan ammattikorkeakoulu

Kirjoittaminen on minun tapani vaikuttaa. Se on minulle kolmas kieli puhutun kielen ja kehon kielen rinnalla. Kirjoittaminen on myös osa johtajuuttani, ja sen avulla kirkastan ajatteluani.

Kolumneillani haluan herätellä ajatuksia koulutuksen ajankohtaisista teemoista erityisesti ammattikorkeakoulun näkökulmasta.

Syksyllä jouduimme Vaasassa sulkemaan kampuksen yhden viikonlopun aikana. Huoli omasta henkilökunnasta ja opiskelijoista oli kova. Korona on pakottanut meidät ajattelemaan toisin ja hakemaan uusia ratkaisuja, ja digipedagoginen osaaminen on kehittynyt nopeasti. Tällä hetkellä pohdin paljon sitä, mitä toimivia tapoja jatkamme vielä koronan jälkeenkin.

 

Elinikäisen oppimisen äärelle

Milma Arola, johtava asiantuntija, Sitra

Innostun tulevaisuusajattelusta ja haluan kannustaa siihen kaikkia. Tulevaisuus ei ole jotakin, joka vyöryy meidän ylitsemme. Sitä rakennetaan yhdessä arkisilla teoilla. Opettajilla on tärkeä rooli Suomen rakentamisessa.

Kolumneissani haluan pohtia, mitä elinikäinen oppiminen tarkoittaa arjen tasolla ja millaisia muutoksia työelämässä tapahtuu tai pitäisi tapahtua.

Kirjoittaminen on minulle vapautta ja näkökulmien laajentamista. Rakastan kirjoittamista ja ajattelenkin usein kirjoittamalla. Poikkeusaikana olen kaivannut eniten rakkaiden ihmisten tapaamista. Toisaalta tämä aika on tuonut arkeeni lisää joustavuutta ja kiireettömyyttä, kun tulemiset ja menemiset ovat vähentyneet huomattavasti.