Ylätaso kaivaa kasvatuksen ydinkysymyksiä sälän alta – opiskelijat vetävät avoimia keskustelutilaisuuksia Tampereella

Ylätaso-keskustelusarjassa annetaan aikaa yhdessä ajattelemiselle. Sara Komulainen löysi keskustelujen myötä opettajuuden punaisen langan.

Mitä on kasvatus? Mikä on koulun merkitys? Mikä kasvatuksessa on tärkeintä tulevaisuuden kannalta? Mitä kasvattaja voi tehdä ekokriisin ajassa?

Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelija Sara Komulainen halusi opiskelutoverinsa kanssa paikan kysyä kysymyksiä, joihin luennoilla ei ollut aikaa paneutua. Syntyi Ylätaso, opiskelijoiden vetämä, kaikille avoin keskustelusarja kasvatuksesta.

– Halusimme, että gradun tekijöillä, tutkijoilla, riviopiskelijoilla ja ylipäätään kasvatustieteistä kiinnostuneilla ihmisillä on mahdollisuus keskustella tasavertaisina, Komulainen kertoo.

Kasvatustieteiden opiskelijoiden ja henkilökunnan lisäksi väkeä käy myös muista tiedekunnista.

– Kasvatustieteen professorien Helena Rajakaltion ja Veli-Matti Värrin palaute on vahvistanut käsitystä, että olemme akatemian ytimessä.

Kiitosta on tullut erityisesti siitä, että keskustelut antavat mahdollisuuden rakentaa siltoja akateemisen osaamisen ja käytännön työn välille. Esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyvistä tunteista keskustelijat jakoivat kokemuksiaan nuorten ja ilmastodenialistien kanssa.

Gradua vaille valmis luokanopettaja on itse löytänyt keskustelujen kautta opettajuuden punaisen langan.

– Sijaisuuksia tehdessä olen nähnyt sälän taakse ja ymmärtänyt mikä minulle on tärkeää, kuinka kehitän myötätuntoa, työssäjaksamista ja aktiivista toimijuutta, Komulainen kuvailee.

 

Mikä Ylätaso?

  • Tampereen yliopiston kasvatustieteiden opiskelijoiden suunnittelema ja toteuttama keskustelusarja.
  • Tämän lukuvuoden teemana ilmastonmuutos.
  • Kevään viimeinen keskusteluilta 1.4.2020, aiheena aktivismi ja kasvatus
  • Huipentuu 14.–15.5. Ecofe 2020 -konferenssiin, aiheena ekofeminismin ja kasvatuksen yhdistäminen.