Turussa oppilaiden vanhoja tietokoneita päivitetään toisen asteen opiskelijoiden käyttöön

Opiskelijat oppivat päivityksen aikana muun muassa työmenetelmiä, ongelmanratkaisua ja hyödyntämään erilaisia materiaaleja.  Valtakunnallisesti käytännöt vanhojen koneiden käytöstä vaihtelevat.

Opetuksen digitalisointi ja maksuton toinen aste ovat lisänneet tarvetta uusille tietokoneille. Olisiko käytettyjä koneita mahdollista hyödyntää enemmän?

Kyllä, vastaavat Turun ammatti-instituutin tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat. He alkoivat puhdistaa ja päivittää yläkoululaisten käyttämiä koneita syyslukukauden alussa osana opintojaan.

Koneita on päivitetty tähän mennessä 800–900. Lopullinen määrä tulee olemaan noin 1 300, mikä on lähellä alkuperäistä tavoitetta.

Koulutuspäällikkö Timo Östmanin mukaan opiskelijat oppivat päivityksen aikana muun muassa työmenetelmiä, ongelmanratkaisua ja hyödyntämään erilaisia materiaaleja.

– Koneiden sopivuutta testattiin viime keväänä. Tällöin todettiin, että ne eivät käyneet muutamille erikoisaloille, mutta toimivat muuten opiskelukäytössä.

 

Ammatti-instituutin aloittavat opiskelijat saavat koneen lainaksi tai koneita on käytettävissä tunneilla. Niiden käyttöön on myös tarjottu tukea ja ohjeita. Koneella voi käyttää selainpohjaisia oppimisympäristöjä, mutta niillä ei voi pelata.

− Tämä on hieman latistanut opiskelijoiden intoa ottaa koneita käyttöön, Östman kertoo.

Östmanin mukaan opettajat ovat antaneet toiminnasta hyvää palautetta. Opettajat itse ovat jatkaneet samoilla työvälineillä kuin aiemminkin.

 

Vanhojen koneiden kierrätyskäytännöt vaikuttavat vaihtelevan paikallisesti. Useat koulutuksen järjestäjät hankkivat opiskelijoiden koneet leasing-sopimuksilla, joihin voi sisältyä koneiden kierrätys.

Porin kaupungin digitaalisen osaamisen erityisasiantuntija Teemu Heino kertoo, että muutamissa kouluissa käytetään käytöstä poistettuja yrityskannettavia, jotka sopivat asiantuntijatyöhön. Näillä laadukkailla laitteilla on usein vielä käyttöikää jäljellä. Niitä välitetään joko kuntien sisäisten siirtojen ja ainakin yhden leasing-yrityksen kautta opiskelijoiden käyttöön.

− Optimitilanteessa laitteet käytetään loppuun, Heino sanoo.

Kanavia vanhoille koneille on vähän. Myös kannettavien eteenpäin myymiseen liittyy erilaisia hallinnollisia haasteita.

Porissa oppilailta kuudennen ja yhdeksännen luokan lopussa kerättävät henkilökohtaiset laitteet menevät alaluokkalaisille yhteiskäyttöön. Tässä vaiheessa noin 80 prosenttia koneista on vielä ehjiä ja käyttökelpoisia.

Heinon mukaan koulujen laitteet kestävät yleensä noin viisi vuotta.