Resurssiopettaja saa keskittyä kohtaamaan

Reijo Vaurula on toista vuotta resurssiopettajana ja nauttii siitä, että saa keskittyä olennaiseen, lasten opettamiseen.

Reijo Vaurula
Resurssiopettaja, Keskustan koulu, Kouvolan Kuusankoski

 

Ryhdyin resurssiopettajaksi muutaman eläkevuoden jälkeen, kun kasvatus- ja opetuspalveluista oltiin yhteydessä. Olen luokanopettaja, ja meneillään on toinen vuosi tässä alakoulussa. Pidin yhden välivuoden ja kirjoitin sinä aikana pari tilausteosta.

Kehä tavallaan sulkeutui; nykyinen rehtorini Kimmo Salminen oli 1990-luvulla opetusharjoittelijana koulussa, jonka johtajaopettaja olin.

Resurssiopettaja on luokan-, aineen- tai erityisopettaja, kuuluu koulun opettajakuntaan ja opettaa eri luokka-asteilla muiden opettajien kanssa.

Nykyään opettajan työhön kuuluu muuta kuin varsinaista opetustyötä paljon enemmän kuin virkavuosinani.

Nyt onkin parhainta se, kun saan keskittyä oppilaisiin ja opetukseen. Virkaopettajat hoitavat kaiken muun.

 

Opetan kaksi päivää viikossa luokkia kolmosesta viitosiin. Työni on samanaikaisopetusta ja tukiopetusta, satunnaisesti myös opettajan tuurausta.

Samanaikaisopetuksessa luokanopettaja päättää työnjaostamme. Usein vien pienen oppilasryhmän luokasta muuhun tilaan tekemään tehtäviä. Oppilaat pystyvät rauhoittumaan ja keskittymään työhön.

Joskus keskustelen lapsen kanssa kahden kesken tämän mieltä painavista asioista. Samalla juttelemme muustakin kuin koulusta.

Minua motivoi se, kun voin kokea auttavani työyhteisöä, jossa viihdyn todella hyvin. En halua ihan vielä jättää opettajan työtä.